Bonntschorno, e continua a sognare - Blijf dromen

Mieke Scheveningen 27 september 2020
Vier generaties vrouwen gaan een estafetteloop aan naar een nieuwe tijd, met twee benen in het verleden, het hoofd gericht naar de toekomst en het hart in het heden. De eerste twee generaties zijn Italiaanse vrouwen, die in het Italiaanse Marken geconfronteerd worden met de gevolgen van de dominantie van de Duitse Nazies, communisten en fascisten bovenop heersende waarden uit hun eigen traditionele cultuur. Emancipatie zit de streng gelovige vrouwen niet in hun bloed, maar sterk en taai zijn ze zeker. Er vindt vermenging plaats. Liefde, geweld, familiegeheimen en hechte familiebanden spelen een grote rol. Uiteindelijk komt alles samen in de vorm van de natuurlijke architectuur van het landschap.

“Dit park heeft zich in de loop van decennia aan het landschap aangepast, daar zou je respect voor moeten hebben.’

Simona loopt als laatste deze nieuwe-tijdsestafette uit na het overlijden van haar nonna Franca. Ze erft de Farinahoeve in Belmonte en via ontmoetingen en cassettebandjes lost ze de puzzel aan geheimen uit het verleden op in het heden. Hierna staat ze voor een dilemma. Voor welk leven kiest ze? De Amerikaanse droom, de Duitse strikte ordentelijkheid of het Italiaanse ‘arrangiarsi’: “De mensen nemen genoegen met wat ze hebben en proberen daar het beste van te maken. Als je maar bella figura maakt.”

Antonia Riepp bezit een enorme vertelkracht. Nog niet zo bekend met schrijfsters uit Duitsland smaakt zij naar veel meer. Op Google lees ik dat Antonia Riepp het pseudoniem is van een Duitse bestsellerauteur die al meer dan twintig jaar suspense-romans publiceert. Dat ze meerdere onderscheidingen heeft ontvangen, dat haar boeken in verschillende talen zijn vertaald en twee van haar bestsellers zijn verfilmd. Wat ik begrepen heb is dat deze fenomenale familiesage haar eerste roman in Nederland is. Ik heb er van genoten!

Meer recensies van Mieke Scheveningen