Maskerade Macabre

Mieke Scheveningen 04 december 2020
Dit boek kreeg ik als surprise met een prachtig gedicht in mijn mailbox-schoen geworpen. Piet had onderzoek gedaan en wist dat ik van Bridget Collins De boekbinder genoten had. Ik kan nu met recht zeggen dat deze schrijfster ware literaire kunststukjes schrijft en wel met een dikke vette hoofdletter K. Haar achtergrond en ervaring vind je overduidelijk terug in haar uitzonderlijke boeken. Haar uitgever in Nederland, The House of Books, introduceert haar en haar boeken aldus:

“Bridget Collins studeerde Engelse letterkunde in Cambridge en volgde een acteursopleiding aan de kunstacademie van Londen. Ze woont in Tunbridge Wells, Kent. Haar spectaculaire debuutroman De boekbinder was een internationale bestseller en stond op de shortlist voor het Waterstones Book of the Year in 2019. The Betrayals is haar tweede roman.”

Als je De boekbinder kent weet je dat je daar in een magisch realistische wereld getrokken wordt. Zo niet in dit boek dat je eerder surrealistisch kunt noemen. Het verhaal speelt zich wisselend af in het Europa van 1926 en ruim een decennium later. Vermoedelijk de Sovjetrepubliek gezien de gevolgen voor een prestigieus traditioneel fictioneel instituut als Montverre. Als vertrouwd las ik over het wel en wee van de opgevoerde protagonisten en antagonisten verbonden met wat zich tragisch afspeelt aan verraad op Montverre. Daardoor ontging mij dat Montverre zelf de hoofdrolspeler in het verhaal is bezield door generaties betrokkenen bij dit opleidingsinstituut voor spelers van het Grandjeu. Gaandeweg het lezen word je duidelijk hoe de zeer veel surrealistische begrippen in verhouding staan tot aloude begrippen als verraad, liefde, alchemie, religie, wetenschap, kunst (etc. etc.). Ik was het met schoenvuller ‘Piet’ eens dat je wel ‘een oplettende lezer’ moet zijn wil je dit literaire Kunstwerk subliem kunnen genieten. De beloning is groot. Meer wil ik niet verklappen. Ben je nieuwsgierig, houd je dan niet in zou ik zeggen.

Meer recensies van Mieke Scheveningen