Geneeskundige verkenningen van ons zelfhelend vermogen

Mieke Scheveningen 04 september 2018
Dit boek heb ik van de uitgeverij Kosmos mogen ontvangen in samenwerking met Hebban.nl. vol verwachting wat ik er van zou vinden. Dat was vorig jaar juni 2018. Ondertussen ben ik betrokken geraakt bij drie sterfgevallen van nabije familieleden en heb ik het boek een jaar naast me neergelegd totdat ik de juiste aandacht er aan kon besteden. Ik las dit boek vanuit mijn referentiekader als onderwijzeres, gezinspedagoog, ontwikkelingspsycholoog, reiki-healer, (hobby) praktisch filosoof en mijn eigen proefondervindelijke ervaringen met de reguliere, alternatieve en integrale geneeskunde. Deze lezer is dus een zwaargewicht op het gebied waarover de integrale geneeskundige Deepak Chopra en neurowetenschapper Rudolph E. Tanzi vol vuur en enthousiasme hier in dit boek over spreken. De wijze waarop het onderwerp behandeld wordt en de pretentie dat ze een revolutionair plan ontwikkeld hebben, roept wrijving in mij op ook al is alles wat hier staat wetenschappelijk gezien waar. Maar de feiten spreken nooit voor zichzelf, het gaat om de boodschap van het verhaal wat je aan de feiten verbonden hebt.

De boodschap in dit boek is dat gezondheid draait om de ‘wils-keuze’ om te genezen. Dat liefde de brug is tussen psyche en soma:
“Liefde versterkt je gevoel van eigenwaarde waardoor je beter voor jezelf zorgt. Liefde verlicht ook stress, angstgevoelens en depressie. Hierdoor wordt chronische ontsteking tegengegaan en het risico op een groot aantal aan leeftijd gerelateerde aandoeningen verkleind, zoals hart- en vaatziekten, diabetes en de ziekte van Alzheimer. Liefde is een bewustzijnstoestand, geen keuze in relatie tot je levenswijze. (...) uiteindelijk gaat het om het bewustzijn dat ervoor zorgt dat je die keuzes blijft maken met een constante gerichtheid op heling.”

De reguliere geneeskunde is van oudsher gericht op het scheiden van deze body (soma) en mind (psyche), terwijl de alternatieve geneeskunde al millennia lang uitgaat van de hele, gelaagde mens. De schrijvers van dit boek blijven hardnekkig in hun onderbouwing op de stoel van de reguliere geneeskunde zitten en beweren in twee delen ‘het ei van Columbus’ uitgevonden te hebben, namelijk we zijn éígenlijk één geheel en zo moeten we ons ook weer gaan gedragen. Daar gaat het eerste deel ook over: ‘de weg naar genezing”. We zijn een bodymind met de aangeboren gave van een ‘zelfhelend vermogen’. Dit zelfhelend vermogen is de bron van onze gezondheid. Door de natuur ons gegeven als een cadeau. Laat het liggen of ontken het, maar je kunt er niet van af zonder het te overleven. Dat betekent dat wij Westerlingen afhankelijk van de reguliere gezondheidszorg door onze wettelijk verplichte basiszorgverzekering al die levensjaren lang op het verkeerde been gezet zijn door de adviezen blindelings op te volgen met grote gevolgen voor onze gezondheid!

Deepak en Rudolph blijven ook in deel twee “nu genezen - een zevendaagse actie plan” op twee benen hinkelen. Ze bedienen zich van wetenschappelijk onderzoek en jargon om hun boodschap autoriteit mee te geven en leggen de verantwoordelijkheid voor onze gezondheid vervolgens bij ons brave burgers om er maar eens wat gezonds van te bereiden. Ze pretenderen dat dit een revolutionair plan is om als mensheid weer de goede kant op te gaan. Het roer moet om. En dat vind ik uiteindelijk niet eerlijk gezien bestaande structuren.

Als ik vervolgens mijn kanttekeningen over dit boek loslaat, dan staan er ook veel leerzame en goede dingen in, die waar zijn en praktisch kunnen werken. Een boek vol onsamenhangende mogelijke lichtpuntjes om de balans tussen lichaam en geest te herstellen en te versterken. Lees het met een onbevangen geest door en pas het een en ander toe en kijk of het je gezondheid goed doet. Dit boek is een aanmoediging om weer de baas te zijn, blijven of worden van je eigen bodymind. Je bodymind is je tempel. Het maakt niet uit waar je hulp en/of steun zoekt op je helings-weg door het leven. Wij kunnen snoepen en naar eigen willekeur shoppen bij reguliere, alternatieve én integrale genezers, wat je maar nodig hebt om weer in balans te komen, maar geef nooit en dan ook echt nóóít meer de regie over je eigen gezondheid uit handen. Dus ook niet door de hun aangekaarte revolutionaire adviezen blind op te volgen. Het lijkt me leuk om dit boek als inspiratie te gebruiken om je eigen lijstjes bij te houden van Meer doen (in plaats van de lijstjes ‘wel doen’ in dit boek) en Helpt niet (in plaats van ‘niet (meer) doen’). En als je minder zin daarin hebt dan kan je korter door de bocht naar je eigen helingsweg kijken. Stoppen met in het rood staan van je energieniveau (manieren waarop staan duidelijk beschreven in hoofdstuk 5 van deel een) en wat vaker je batterijen opladen ook al sta je nog in het ‘groen’.

Meer recensies van Mieke Scheveningen