‘Het verleden is wie ik ben’

De Parel Zuster lijkt mij de meest complexe zuster van de zeven tot nu toe. Haar wortels vindt CeCe terug in Australië waar haar aboriginal bloed zich in de tijd vermengd heeft met meerdere culturen. Opvallend in haar persoonlijkheid is dat ze dyslectisch en een native kunstenares is. Zoals elk verhaal van De zeven Zussen Serie is alles met alles verbonden. Het mooie vind ik in de door Riley’s pen geschilderde illusie dat dit ook geldt voor al onze levens. Ook al ben je niet geadopteerd, in je verleden wroeten heeft altijd zin om er achter te komen wie je in dit leven werkelijk bedoeld bent te zijn. Maar ‘wie je bent’ ligt niet alleen verankerd in het verleden. Ook in het heden en de toekomst. Lucinda Riley brengt dat allemaal samen per zus in één deel.

Een parel is natuurlijk een prachtige metafoor hoe het leven zich in de tijd vormt. Een zandkorrel wordt in de oester omgeven door parelmoer. Hoe meer lagen des te groter de parel. Maar klein of groot de glans is hetzelfde. CeCe is door haar duizenden jaren oude aboriginal cultuur in haar bloed direct verbonden met de mythe van de Pleiaden. Dat maakt van deze vierde zuster dé parel onder de zusters. En een parel van formaat van dit boek.

Meer recensies van Mieke Scheveningen