“Nu even mond dicht Adam. Eva is aan het woord”

Zijn vrouwen rare mannen of mannen rare vrouwen? Al eeuwenlang proberen mannen de vrouw te leren kennen door elkaar verhalen te vertellen over het vervloekte ‘wezen’ Eva. Hoe mannen vrouwen zien in dit boek blijft vertekend en misvormt ze naar hun wensen. Projecties als ‘hulp van de man’ en ‘ideale moeder de vrouw’ zijn heel krachtig als de vrouw hieraan probeert te voldoen. Meestal mislukt dat natuurlijk en bekrachtigen vrouwen het negatieve beeld dat we valse, duivelse en listige wezens zijn.
Pamela Norris concentreert zich op Het verhaal van Eva, een geschiedenis van vrouwelijke ongehoorzaamheid’. Dat levert een dik boek op vol verhalen en interpretaties uit de oudheid door de eeuwen heen van de afstammelingen van Adam, gecentreerd rond het verhaal van de zondeval. Wie is er verantwoordelijk voor het kwaad in deze wereld? Adam schuift de schuld af op Eva. De man eist absolute gehoorzaamheid van de vrouw. Ik verheugde me enorm op het eindhoofdstuk met de titel van het boek. Ik verwachtte nu eindelijk eens een genoegzame Eva versie van het Genesis verhaal. Eigenlijk blijft Pamela steken met verhalen van vrouwen tot de 21e eeuw. Hedentendage lees ik veel verhalen over sterke vrouwen. Rolmodellen die zowel Adam als Eva op hun rechtmatige plek en in hun gelijkwaardige kracht zetten. Desalniettemin was dit boek zeer interessant om te lezen. Hoog tijd om Eva eens aan het woord te laten.

Meer recensies van Mieke Scheveningen