Aangrijpend, maar veel te lang

Op zich is dit een prachtig idee voor een spannend verhaal. Een dode echtgenoot en een vrouw die diens laatste tocht letterlijk herbeleeft om zijn laatste uren door te maken maar gaande weg vele onduidelijkheden die er nog leven te proberen te beantwoorden. Het verhaal begint dan ook spannend omdat je als lezer met veel vragen zit. De plannen van de hoofdpersoon en de voorbereidingen worden snel duidelijk. Tot zo ver is het nog fijn om te lezen, echter als de toch gaat beginnen wordt het voor mij als snel een beetje eentonig. Het verhaal wordt lang opgerekt, veel buitenlandse namen maar vooral veel wel heel toevallige gebeurtenissen. Je zou kunnen zeggen dat dat niet zo gek is als ze dezelfde route volgt als haar overleden man gedaan heeft maar toch... Toevallige puzzelstukje vallen steeds meer samen wat er uiteindelijk voor zorgt dat het eindstuk wel weer heel interessant en verrassend en ontroerend is. Mooi door het verhaal heen geweven is de oorlog verwerkt. Maar als met al, uitdagend begin, sterk einde, sommige interessante tussenstukken en wat interessante informatie over de oorlog. Maar helaas vond ik het verhaal in zijn geheel niet sterk en te lang uitgerekt en sommige dingen er onhandig tussendoor geweven. Helaas ben ik dus niet zo enthousiast als de andere lezers en beoordeel dit boel met slechts 3 sterren. Leuk gelezen te hebben, maar ik zou hem niet direct aanraden.

Meer recensies van Mike van Barneveld