Ik ontsnapte uit Auschwitz

Ik ontsnapte uit Auschwitz is een waargebeurd verhaal geschreven door een overlevende Rudi Vrba. Het boek leest heel vlot want het is in een boeiende verhalende stijl geschreven. Je vergeet bijna dat het nog steeds gaat om vreselijke gruweldaden die de mensheid gekend heeft.

Wegens een goed staaltje psychologische manipulatie is Nazi-Duitsland erin geslaagd om de massamoorden te plegen en lang verborgen te houden. Onwetende joden werden beloofd dat ze geherlocaliseerd gingen worden en daar een nieuw leven konden opbouwen. De schrijver heeft in verschillende kampen gezeten, heeft verschillende functies uitgeoefend en heeft verschillende keren de dood te snel af geweest door gelukkige toevallige omstandigheden. Het idee om te ontsnappen vormde zich vrij snel, maar de uitvoering was niet zo gemakkelijk. Veel gevangenen hebben het geprobeerd, weinig tot geen zijn geslaagd.

Uiteindelijk slaagt zijn poging en kan hij de rest van de wereld op de hoogte brengen wat de "herlocatie plannen" van de Duitsers werkelijk zijn. Al een bijna even moeilijke taak als het ontsnappen want in die tijd was het ondenkbaar dat een volk zou in staat zijn tot zo'n gruweldaden. Je zit echt wel op het puntje van je stoel van spanning. Ik zat zo in spanning dat ik echt wel wou weten hoe het met de Hongaren afliep dat ik het boek vanaf de ontsnapping in 1 ruk uitgelezen hebt.

Na het verhaal zijn er ook een aantal bijlagen toegevoegd die niet meer zo vlot lezen want deze hebben meer een zakelijke stijl. Je staat toch verbouwereerd van alles. Wat mij het nog het meest kwaad maakte is dat sommige SS'ers er met een lichte gevangenisstraf of zelfs de vrijspraak zijn vanaf gekomen. Hier deel ik de mening van de auteur dat ze op zijn minst de doodstraf verdienen.

Met zijn boek wil hij ook dat niemand de Holocaust ooit vergeet en dat het een waarschuwing voor de toekomst is zodat de geschiedenis zich niet herhaald. Laten we hopen dat de mensheid inderdaad zijn les geleerd heeft. We zijn bijna een eeuw verder en ik denk niet dat het nog zo gemakkelijk zou gaan om een gans volk van overal ter wereld uit te moorden zonder dat de rest van de wereld het weet. Alles wordt op sociale media en internet gezwierd. Je zou al eerst het internet over heel de wereld plat moeten leggen, wat op zich al heel verdacht zou zijn. Aan de andere kant, als je er wel zou in slagen (wat ik niet promoot, ik ben hypothetisch bezig), dan zou de economie van geconfisqueerde goederen wel op volle toeren draaien. Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone, een tablet, een laptop,...

Meer recensies van Musquito (Alexis Cornette)