Mazzel Tov

Mazzel Tov is opgedeeld in verschillende delen. In het eerste deel vertelt Margot haar belevenissen bij een modern orthodox-joods gezin. Ze geeft bijles aan de kinderen. Gaandeweg leert ze meer en meer over de joodse gemeenschap die van nature vrij gesloten is. De huidige Westerse maatschappij staat haaks op de traditionele orthodoxe jodengemeenschap. Beide partijen leren elkaar te vertrouwen door meer en meer van de andere wereld te leren. Je komt eigenlijk wel vrij veel te weten over de joodse gebruiken. Voor het lezen van dit boek had ik de indruk dat de joden in Antwerpen wel vrij wereldvreemd zijn, maar na het lezen van het boek heb ik er toch een andere kijk op. Ze weten wel degelijk alles van de wereld, maar sluiten zich af van de rest van de wereld om geen aandacht op hun te vestigen zodat de geschiedenis zich niet herhaalt. De oorlog wordt kort aangehaald, maar het blijft een onderwerp waar het joodse gezin niet wil over praten. Waar ik mij als kind al aan ergerde is het feit dat "joden" zonder hoofdletter wordt geschreven terwijl alle andere volkeren wel met een hoofdletter worden geschreven. Ik heb boek wordt het woord "joden" vrij courant gebruikt (duh) en telkens werkte het toch kleine irritatie bij mij op. Wordt het niet eens tijd dat de Nederlandse taal evolueert en de discriminatie elimineert?

In het tweede deel mag je mee genieten van de avonturen van Margot die de volwassen kinderen gaat opzoeken in Israël. Israël is nog zo'n onderwerp dat je met de nodige omzichtigheid dient te behandelen. Twee verschillende werelden en godsdiensten botsen daar.

In het derde deel neemt Margot je mee naar New York waar 2 van de volwassen kinderen zich gevestigd hebben.

Ik heb wel veel bijgeleerd over de joodse cultuur. Ik heb zo nu en dan ook moeten lachen met de heel kritisch blik van Margot aangezien ik zelf ook heel kritisch ingesteld ben. De moppen van Meneer Schneider zijn speciaal.

Meer recensies van Musquito (Alexis Cornette)