Haar laatste vlucht

Het boek start met een proloog die de zoektocht in de bergen naar een vermist vliegtuig omvat. Daarna kom je in verschillende hoofdstukken meer te weten over het personeel en de passagiers van het vermiste vliegtuig. Deze hoofdstukken worden afgewisseld met het leven van familieleden van deze personen voor en na de ramp. Je weet echter niet wie de ramp overleefd heeft en wie niet in deze hoofdstukken. Pas helemaal op het eind weet je hoe het afloopt met alle passagiers.

Het verhaal speelt zich af in 1958 na de Tweede wereldoorlog en nadat Franco aan de macht is gekomen in Spanje. Na de oorlog hadden ze te veel militaire piloten over en hebben deze piloten gemaakt voor passagiersvluchten. Ik sta altijd verbaasd hoe het eraan toe ging voor mijn geboortejaar. Ik kan het mij altijd heel moeilijk voorstellen. Bovendien ken ik niet zo veel van de Spaanse achtergrond. Het boek laat mij daar wel kennis mee maken wat ik heel fijn vind.

Spijtig genoeg primeren economische belangen boven veiligheid. Ik vrees dat de mensheid ook niet leert uit zijn fouten. Ik durf bijna te wedden dat veiligheid nog altijd ondergeschikt is aan economische motieven.

Meer recensies van Musquito (Alexis Cornette)