Mijn vader is een vliegtuig

In de proloog maak je kennis met Eva op 12-jarige leeftijd. Je komt ook te weten dat haar vader opgenomen is in een psychiatrische instelling.

Het eerste deel gaat verder wanneer Eva 40 jaar is. Eva heeft een gezin, een succesvolle baan totdat haar moeder plots overlijdt. Ze is een type die in een ratrace zit en met de plotse gebeurtenis moeilijk nog alle ballen in de lucht kan houden. Ik vond dit deel langdradig en vroeg me echt af waar het verhaal naartoe wou gaan. Ik wou het boek eigenlijk aan de kant gooien, maar was toch nog benieuwd naar het tweede deel die vermoedelijk over haar vader zou gaan.

Het tweede deel gaat inderdaad over haar vader. Ze heeft haar vader niet meer gezien noch gehoord sinds haar 12-jarige leeftijd. Na het overlijden van haar moeder, besluit Eva toch nog een poging te wagen om haar vader te bezoeken. Haar vader verblijft in een psychiatrische instelling. Hoe meer ze met haar vader optrekt, hoe meer ze vermoedt dat hij het allemaal simuleert. Dit deel vond ik al iets boeiender, maar toch nog langdradig. Ik vroeg me vaak af waar de auteur naartoe wil met het verhaal, zeker als je de bladzijden ziet minderen. Ik was dan ook heel verrast dat er nog een derde deel is.

Het derde deel gaat over Eva zelf. Ze gaat verder op zoek naar antwoorden wat er nu exact gebeurd is waardoor haar vader opgenomen werd in een psychiatrische instellen en waarom ze haar moeder moest beloven nooit meer contact te zoeken met haar vader, ook niet wanneer ze groot zou zijn. Door haar zoektocht komen herinneringen van vroeger naar boven.

Ik bleef eigenlijk een beetje op mijn honger zitten op de vragen wat er nu net allemaal gebeurd was. Deze roman kon mij net niet bekoren.

Meer recensies van Musquito (Alexis Cornette)