Heel mooi wo 2 verhaal

Natasja (Tazzy) J. 07 december 2023
Elena Mora- Een ster erbij

In dit boek duik je in het verhaal van Grethe. Ze groeit op in het onrustige Duitsland. Het verhaal begint in 1938, wanneer de Nazi’s steeds meer macht krijgen. Grethe heeft geen ouders meer, maar wel broers en zussen. Als er een Arische familie naast ze komt wonen, raakt ze bevriend met de kinderen. Ze kijken met afschuw naar het nazi regime en sluiten een pact: Ze gaan er alles aan doen, om het tegen te werken. Zo belanden de kinderen in de wereld van Goebels, ontmoet Grethe Hitler en redden ze Joodse mensen. Ze doen hun best om deze mensen, de oorlog te laten overleven.

Een oorlogsverhaal door de ogen van slimme kinderen, die veelste snel moeten opgroeien in deze boosaardige wereld en tijd.

Ik vond het een mooi avontuur. Het had zomaar waargebeurd kunnen zijn. Het voelt levensecht aan. De emoties komen heel goed over en vallen rauw op je dak. Hierdoor wordt het een tranentrekker op het einde. Het is echt even slikken, het verhaal van Grethe zal je nooit meer loslaten.

Het is een behoorlijk dik boek, maar leest ondanks het ernstige onderwerp, zeer vlot door. De personages raken je en het verschil tussen goed en kwaad, lijkt soms heel klein te zijn. En de acties van de mensen zijn soms verrassend en zeer spannend beschreven. Je krijgt een ander gevoel over een Nazi, die vrij dichtbij Hitler staat. Onmogelijk zou je denken. Maar sommige monsters, hebben nog wel wat menselijkheid door hun aderen stromen.

De cover is wel een beetje kinderlijk en lief, voor een verhaal met deze impact: Dat zelfs een volwassene traantjes weg moet pinken…..

De titel is wel heel erg duidelijk. De ster heeft meerdere betekenissen, in dit verhaal.

Het krijgt van mij daarom 5*****. Maar ook omdat het mij totaal heeft meegesleept!

Meer recensies van Natasja (Tazzy) J.