Persoonlijke zoektocht

Yoeke Nagel- ZOEKEN- naar mijn moeders moeder

Dit is het verhaal van Jeanne van Emden. Haar kleindochter wil te weten komen, wat er met haar oma gebeurt is. Ze is spoorloos verdwenen in de tweede wereldoorlog. Samen met haar moeder probeert ze te achterhalen, wat er allemaal aan de hand was. Haar moeder heeft een map met papieren herinneringen aan haar eigen moeder. Vanuit die map, komen ze steds een stapje verder. De kleinste aanwijzing, kan de juiste zijn.

Het is een lange zoektocht, sporen lopen dood. Het is frustrerend voor de mensen die haar lot willen kennen.

Het was een bijzondere oma, ze heeft dingen voor het verzet gedaan. Werkte voor een illegale krant, ze was joods en doof. Er is alleen nooit een stukje bewijs gevonden dat ze is omgekomen in de oorlog...... de familie wil het afsluiten. Maar waar begin je dan?

Ze komen er ook achter dat de oorlog doorgegeven wordt van generatie op generatie. Het zit in hun allemaal.

Sommige gebeurtenissen, zouden op meerdere manieren zijn kunnen uit te leggen. Dus pent de auteur neer: wat er mogelijk heeft plaatsgevonden. Er zijn diverse theorieën. Het is op dat punt net wat je wilt geloven. Het is een zeer persoonlijk verhaal. De emoties, lopen soms hoog op.

Het belangrijkste is dat ze hun genen delen, oma leeft in haar familie voort.

Ik vond het een interessant verhaal. Er is veel onderzoek gedaan en af en toe krijg je dan een stuk door de ogen van Jeanne te lezen. Dat zijn de mooiste stukken. Je gaat echt terug naar die oorlogstijd.

Deze vrouw was sterk en heldhaftig. Ze deed wat ze moet, ze deed het goede.

Het leest vrij vlot. Een bijzonder persoonlijk verhaal, dat op papier gezet moest worden. Het krijgt van mij een 7. Dat zíjn 3,5 sterren dus.

Meer recensies van Natasja (Tazzy) J.