Goede balans tussen tekst en tekeningen

Boekleven 08 oktober 2019
Dit boek bevat drie verhalen over Pip, allemaal afkomstig uit de ‘Swing’ serie. Pip zit namelijk op ballet en haar dansschool heet ‘Swing’.

Het eerste verhaal heet Pip geeft niet op en gaat over Pip die op weg naar ballet een hondje tegenkomt. Wanneer ze hem wil aaien, rent hij weg met haar tas. Nu heeft ze geen kleren voor ballet! Pip lost dit creatief op en het baasje van de hond neemt contact op met haar moeder. De hond blijkt puppy’s te hebben en zo’n lief klein hondje wil Pip ook wel!

Het tweede verhaal, Pip is hip, gaat nog meer over ballet. De vaste juf, Fleur, is ziek en ze hebben een invaller. Deze blijkt een nogal andere manier van lesgeven te hebben. Daarnaast vond ik in dit verhaal het thema ‘jezelf zijn’ erg mooi naar voren komen. De zus van Pip is redelijk uitgesproken qua kleding. Wanneer Pip een gat ontdekt in haar dansrokje lost ze dit creatief op door allemaal veertjes op haar rok te maken. Om het geheel af te maken doet ze ook nog een lange ketting om en een haarband in. Niet iedereen reageert hier positief op maar Pip loopt hier niet voor weg. Dit werpt zijn vruchten af! Een verhaal met serieuze ondertoon en erg mooi gebracht!
In het derde verhaal, Pip danst op het ijs, vriest het en gaat Pip schaatsen. Helaas is ze hier nog niet zo goed in waardoor ze al snel op wil geven. Uiteindelijk zet ze door en ontdekt ze hoe leuk iets kan zijn ook al moet je er soms eerst voor oefenen.

Den Hollander heeft hele belangrijke lessen gegoten in een kindvriendelijk jasje waardoor het ook gewoon leuke verhalen zijn. Hoewel deze lessen duidelijk in het verhaal voor komen, komen ze niet belerend over. Erg knap en goed gedaan. Op deze manier zullen kinderen de verhalen met plezier lezen maar onbewust ook mee krijgen dat wanneer je soms valt (letterlijk of figuurlijk) je weer op moet staan, doorzetten en dat je dan iets bereikt. Of dat je anders mag zijn dan een ander.

Halfmouw zorgt daarnaast voor mooie en aantrekkelijke tekeningen. Ze zijn kleurrijk en realistisch getekend. Er is een mooie balans tussen tekst en illustraties. Dit samen met de onderwerpen (ballet, een puppy, herkenbare situaties) zorgen er denk ik voor dat veel kinderen deze verhalen zullen kunnen waarderen. Ik kan dan ook niet anders dan dit boek 5 sterren geven.

Meer recensies van Boekleven