Meer dan 5,5 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid

Een leuk boek, maar geen hoogvlieger

Nienke 26 mei 2024
Oh, meiden, ik kon niet wachten om dit boek te lezen, want het gaf me direct One Direction fanfiction vibes. Al heb ik dan natuurlijk even gegoogeld of dit ook echt de aanleiding was, maar de auteur heeft ontkracht dat het over Harry Styles gaat. Zonde. Ik snap het wel. Harry is ook moe van al deze obsessies. Zijn therapiesessies moeten wild zijn.

Om maar direct met de deur in huis te vallen: dit boek was wild en ik voelde me ook redelijk vaak ongemakkelijk? Ik vond het begin van het boek echt fantastisch. Je zit direct in het verhaal, maakt kennis met de boyband, de personages zijn leuk om te ontdekken en het voelde een beetje alsof ik iemands diep gekoesterde fantasie beleefde, en ik kreeg het vaak zeer warm. Het voelde surrealistisch aan, vanwege de fantasie, maar toch ook wel weer realistisch, want Solène ging, voor mijn gevoel, heel normaal met Hayes om en ik vond Hayes ook echt leuk.

Maar dan komen we aan bij het midden. Toen begon het voor mij wat te kabbelen en werd het wat ongemakkelijk. Het leeftijdsverschil wordt steeds meer benadrukt, ik begon steeds meer na te denken over of dit wel helemaal oké was. Ik bedoel, Solène is 40 en Hayes is 20 en uiteindelijk begint Lee hem ook zo jong en kinderlijk te schrijven. Ik wist soms even niet waar ik het zoeken moest. De literatuurwetenschapper in mij kan hier enorm lang over doorgaan, maar waar het op neerkomt, is dat het uiteindelijk ook goed is dat Lee het zo heeft neergezet. Het laat ons als lezer daar over nadenken. Het benadrukt deze verschillende levensfases, het verschil in gedrag en in keuzes. Kijk maar naar het einde. Ik zal niet spoileren, maar als je het leest, zul je het denk ik begrijpen.

Goed, waarom geef ik het dan maar drie sterren? Eigenlijk vrij simpel. Ik vond dat het veel van hetzelfde werd. Er kwam ontzettend veel herhaling in voor en uiteindelijk voelde het alsof ik het al had gelezen, maar dan in een andere setting. Veel seks, veel discussie, veel 'ik kan je moeder zijn', veel 'hoiiii', en veel kunst. Het is soms een beetje langzaam en dan uiteindelijk weer zeer dramatisch. Het verhaal verloor wat diepgang. Ik vond het een leuk boek om te lezen, maar het is geen hoogvlieger.

De film is trouwens een aanrader! Het leeftijdsverschil is hier iets kleiner en Isabelle (Solène's dochter is hier ook ouder) en de dingen gaan net ietsje anders. Ik voelde me hier minder ongemakkelijk bij. Het voelde gemoedelijker. Misschien ook omdat Solène in de film niet kapot wordt gemaakt door fans.

Bedankt uitgeverij Oceaan voor dit recensie-exemplaar in ruil voor een eerlijke mening.

Meer recensies van Nienke

Ben Koenig stond zes jaar geleden aan het hoofd van de elite Special Operations Group van de US Marshals. Samen met zijn team jaagde hij op slechteriken en wist hij iedereen te vinden. Totdat Koenig op een dag zelf spoorloos verdween.

Privédetective Myron Bolitar en de beroemde basketbalcoach Greg Downing hadden een verleden als zeer persoonlijke rivalen en later als zakenpartners. Myron heeft zijn dood verwerkt – tot twee agenten zijn kantoor binnenlopen en eisen dat hij ze vertelt waar Downing is.

Anna 'Schone slaapster' Ogilvy stak vier jaar geleden zonder duidelijk motief haar twee beste vrienden dood. Ze verkeert sinds die fatale nacht in diepe slaap. Dr. Benedict Prince is forensisch psycholoog en de laatste hoop van het OM om de zaak-Anna O. op te lossen.

Blix leidde het onderzoek naar de vermissing van de jonge moeder Elisabeth Eie. Tot zijn eigen dochter om het leven kwam en hij werd gearresteerd voor het wreken van haar dood. Hij is inmiddels vrij en degene die Eie heeft vermoord heeft hém nu gevonden.

Privédetective Julia Stark krijgt bezoek van Per Günter Mott, eigenaar van een succesvol familiebedrijf. De ochtend na een grote vergadering op zijn landgoed heeft hij in zijn telefoon een foto gevonden van een bebloede, vastgebonden man, met een zak over zijn hoofd.

Thrillerliefhebber Nicky Hunter correspondeert al jaren met de befaamde schrijver Sebastian Trapp, wiens eerste vrouw en zoon twintig jaar eerder spoorloos zijn verdwenen. Hij vraagt Nicky zijn biografie te schrijven, maar waarom wil hij nu opeens wel praten over zijn verleden?

King schrijft over het lot, sterfelijkheid en geluk. In zijn korte verhalen buigt hij de realiteit naar zijn hand en creëert hij een werkelijkheid waar alles kan gebeuren. Elk van deze verhalen kent spanning, vreugde en mysterie – elk verhaal voelt iconisch.

De Zweedse minister van Justitie wordt bedreigd en tegelijkertijd wordt er een stapel menselijke botten gevonden in de metro van Stockholm. Wat gebeurt er in de tunnels diep onder Stockholm? En wie zit er achter de minister aan?

Puck gaat undercover bij een realityprogramma om onderzoek te doen naar de geruchten over manipulatie van kandidaten. Dit seizoen moet het programma spraakmakender worden dan ooit – maar ten koste van wat?

Privédetectives Barbara en haar dochter Kim krijgen een opdracht van een bekende Nederlander, die wordt beschuldigd van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Wie loopt straks het meeste gevaar, hun cliënt, Barbara of ... Kim?