Als ik je weer zie

Nikkileest 07 maart 2024
Lily gaat een tijdje op de dochter van haar vriendin passen wanneer zij plots weg moet. Dat klinkt op zich prima, maar haar vriendin heeft haar broer Seb ook gevraagd. En Seb is de ex van Lily en ze zijn niet heel rustig uit elkaar gegaan. Lily en Seb zitten toch met elkaar opgescheept en het verleden kan daardoor niet onbesproken blijven. Vonken vliegen heen en weer, maar soms moeten die vonken begeleid worden voordat er iets in de fik vliegt.

Je weet meteen tijdens het lezen van dit verhaal dat het geen standaard feelgood gaat worden, de auteur is er goed in om er een realgood van te maken. De auteur wisselt af tussen het heden en het verleden van Lily waardoor je de personages steeds beter leert kennen en het boek wordt daardoor steeds lastiger weg te leggen. Gillian schrijft met een vlotte pen en er zit ook meer dan genoeg humor in waardoor je hardop moet grinniken.

‘Ik probeer niet te klinken alsof ze Satan op de koffie heeft gevraagd, maar ik hoor zelf ook wel dat ik allesbehalve opgewekt klink.’

Ik had alleen in het begin totaal geen klik met Lily. Ik vond haar (in het heden) in het begin onverantwoordelijk en dacht meer dan eens, kom op meid schouders eronder. Het is natuurlijk lastig om te begrijpen wat er in het personage omgaat, maar ik vond haar keuzes ten aanzien van het dochtertje van haar vriendin niet altijd correct. Naar mijn idee maakt Lily daarin wel een groei door, ze leert dat zij er ook mag zijn. De rol van Seb hierin speelt natuurlijk ook mee en ik vind dat hij ook een mooie groei doormaakt.

Het is zo’n boek waar je nog over nadenkt als je het uithebt en even moet denken voor je de recensie schrijft. De auteur heeft een realistisch, indrukwekkend en mooi verhaal neergezet waarbij allerlei emoties voorbijkomen. Je voelt verdriet, rouw, passie en veel liefde. Er komt heel veel liefde in dit boek voorbij en soms duurt het even voordat iemand weet wat hij of zij met al die liefde aan moet en dat heeft de auteur heel mooi op papier gezet. Ik kijk alweer uit naar de volgende!

Meer recensies van Nikkileest