Een moetje voor de fans maar niet haar beste thriller.

Patrice van Trigt 08 februari 2020
In Nergens veilig herken ik meteen de bekende schrijfstijl en opbouw die Rose hanteert in al haar boeken (ja, ik heb ze allemaal graag gelezen). Al vrij snel kreeg ik het vermoeden dat ik te maken had met een boek dat jaren geleden is geschreven, en dat bleek te kloppen. De meest recente boeken van Rose zijn namelijk anders, misschien is de term ‘meer volwassen’ wel van toepassing. Hoe dan ook, als je alles van haar hebt gelezen kan het je opvallen, het doet verder niets af aan het feit dat deze auteur garant staat voor aangename leesuurtjes. Karen Rose is gegarandeerd lekker lees-entertainment!

Ook in deze thriller, die dateert uit 2006 maar recent in Nederland is uitgebracht, is het Rose wederom gelukt me te vermaken. De hoofdpersonage is Tess Ciccotelli, psychiater. Tess krijgt te maken met een extreme vorm van emotionele chantage waaronder ze zwaar gebukt gaat. Onder haar patiënten vallen doden en het lijkt er sterk op dat Tess daar iets mee van doen heeft. Ze ontkent dit stellig en dat maakt ze de politie ook zo goed mogelijk duidelijk. Haar beroepsgeheim belemmert Tess echter om een volledige toelichting te geven zodat er een goed beeld ontstaat voor het politieonderzoek. Hiermee brengt ze, ongewild, anderen maar ook uiteindelijk zichzelf in gevaar.

Aidan Reagan komt met Tess in contact wanneer er aanwijzingen zijn dat zij haar patiënten tot zelfdoding drijft. Is Tess in haar behandeling ontspoort waardoor dit nu gebeurt? Aidan ziet alleen maar een vrouw die pure angst uitstraalt maar zijn instinct zegt hem ook dat ze geen open kaart speelt. Hij lijkt haar niet te kunnen overtuigen het tegendeel te doen. Het is hem inmiddels wel duidelijk dat iemand flink werk maakt van het verwoesten van Tess’ d’r leven én daarmee gerust over de lijken gaat van zeer kwetsbare mensen.

Je weet al vrij snel hoe de rolverdeling in elkaar steekt. Karen Rose kiest vaker voor een aanpak als deze in haar boeken. De kunst om het verhaal en de spanningsboog dusdanig op te bouwen dat je blijft lezen, heeft ze onder controle. In deze thriller komt goed naar voren wat de kwetsbaarheid van mensen/patiënten is die hulp nodig hebben bij het op orde krijgen van hun leven als er sprake is van psychische- en emotionele problemen. Het benadrukt nog maar eens hoe zorgvuldig daarmee omgegaan dient te worden en hoe misselijkmakend het is wanneer daar misbruik van wordt gemaakt. Ook zie je de andere kant van de medaille én dat psychiaters en hulpverleners ook maar mensen zijn en zich kunnen vergissen. Dat hun perceptie ook niet altijd de juiste hoeft te zijn maar dat dat in hun geval verstrekkende gevolgen kan hebben voor alle betrokken partijen.

Aidan en Tess begeven zich op dat kruispunt en zullen een richting moeten kiezen die duidelijkheid gaat scheppen in de ontstane chaos. Want de praktijk van Tess blijkt de spil van meerdere zaken en Aidan is vastbesloten dit alles te stoppen. Intussen stelt hij zijn kijk op Tess steeds meer een beetje bij en dan moet ook hij kleur bekennen.

In iedere thriller van Karen Rose is een mix van spanning en romance te vinden. Het is dan ook niet verrassend tussen wie dat in dit verhaal gaat plaatsvinden. Rose neemt uitgebreid de tijd dit aspect zich te laten ontwikkelen, je leest lekker door en maakt intussen kennis met een behoorlijk aantal personages die, al dan niet, van grote waarde zijn voor het verhaal. Wat ik opvallend vond in dit verhaal is hoe Rose de kijk van politie op psychiaters zoals Tess belicht. De twee disciplines lopen elkaar geregeld voor de voeten, of vliegen elkaar in de haren, maar hebben elkaar ook geregeld nodig, zoals bij het profilen van daders. Wat de een zoekt en de ander constateert komt niet altijd overeen en dan ontstaat er een kloof die samenwerken weer bemoeilijkt. Ik vond dat een sterk onderdeel in dit verhaal ondanks dat je het in films en andere boeken vaker tegenkomt. Noem het een intrigerend detail dat het boek nét wat meer verdieping geeft dan een gemiddelde spannende roman, of een romantisch spannend verhaal. Het is maar net welk etiket je het wilt geven.

Met Nergens veilig heb ik me een flink aantal uren meer dan aangenaam vermaakt. Deze dikke pil kent momenten dat je even de focus verliest maar gemiddeld genomen vond ik helemaal geen slecht verhaal. Maar, eerlijk is eerlijk, er zijn in mijn optiek betere boeken van Rose, vooral de latere uitgaves ervaar ik als krachtiger, meer overtuigend.

Dit alles neemt niet weg dat dit wederom een lekker boek is met de mix die je van Karen Rose kunt verwachten. In haar genre is ze absoluut een vaste factor. De succesformule die ze hanteert bevalt heel veel lezers bijzonder goed en ik snap wel waarom. Ik lees haar boeken ook graag. Een fijn verhaal en daarom 3 sterren. Voor de fans zeker een ‘moetje’.

Meer recensies van Patrice van Trigt