Een prima debuut!

Patty van Delft 29 oktober 2020 Auteur
Na een verschrikkelijke Derde Wereldoorlog is de wereld uit elkaar gerukt en de mensheid haast uitgeroeid, zijn er nog enkele eilanden over waar mensen wonen. Elena woont op het eiland New Lane, waar de bewoners heilig geloven in dat het vinden van je soulmate dé oplossing is om de vrede in de wereld te bewaken en een nieuwe oorlog te voorkomen. Als je gelukkig bent in de liefde heb je verder niet veel meer nodig, toch?
Professor Animo heeft de AnimaX ontwikkeld, een kunstmatig intelligente robots in de vorm van een dier. Eline mag op haar 18e verjaardag eindelijk haar eigen AnimaX gaan ophalen maar ze krijgt niet de AnimaX die ze verwacht had en wilde…

De dystopische wereld die Mathilde heeft gecreëerd is interessant, begrijpelijk en technisch, zonder nodeloos ingewikkeld te worden. Je merkt dat de auteur er goed over na heeft gedacht hoe deze wereld eruit moet zien en daardoor kun je het ook moeiteloos voor je zien. Uiteraard spreekt de AnimaX tot de verbeelding, al vind ik het jammer dat er aan deze creaties niet net iets meer inhoud is gegeven. In de personages kon ik me gemakkelijk inleven, al had ik in het begin een beetje moeite met het hoofdpersonage, later begreep ik haar beter.

De cover past prima bij het verhaal, de vormgeving is wat simplistisch, maar laat wel de technische kant wat naar voren komen.

Het verhaal leest makkelijk weg en de schrijfstijl van de auteur is vlot, hoewel er hier en daar wat overbodige herhalingen voorkomen. Gelukkig kun je hier door het verloop van het verhaal makkelijk overheen zetten. Ik vind het prettig dat het boek maar enkele personages gebruikt, maar die personages hadden wat mij betreft dan ook iets meer diepgang mogen hebben. Hierdoor, en door wat voorspelbare momenten die net iets te lang worden uitgemolken, zou ik dit boek eerder aanraden aan de jongere YA-lezers.

Als je op zoek bent naar een makkelijk leesbaar, luchtig, avontuurlijk verhaal met een vleugje liefde en spanning, dan zul je zeker genieten van AnimaX!

De verhaallijn, makkelijke leesbaarheid, het hebben van een AnimaX en het spannende einde maakt dit boek uitermate geschikt voor lezers vanaf een jaar of 12 tot ongeveer 15/16 die graag eens in de Sci-Fi/Fantasy hoek willen duiken.

Al met al een prima debuut en ik verwacht zeker nog meer van deze auteur!
3,5 hartje op www.pattyvandelft.com

Meer recensies van Patty van Delft