Fascinerend.

Peter Marks 16 november 2020
Ángel Trustfull en Lucinda (Luz) Feríra maken met een Cessna C207 een proefvlucht over wat wel het grootste schetsboek van de wereld wordt genoemd. Namelijk de in de rotsachtige woestijnbodem van Nazca (Peru) aangebrachte eeuwenoude tekeningen. Tijdens de vlucht zegt Ángel tegen Luz: ”Daar ligt iemand. Het lijkt wel of hij ... “Die persoon zwaait naar ons”, antwoordt Luz. ”Hij heeft hulp nodig” Na overleg met de luchtverkeersleiding besluit Ángel in de buurt van de man op een weg te landen. Bij de man aangekomen lukt het hen hem een stukje overeind te helpen. Ze kunnen hem daar immers in de woestijn niet achterlaten. Met enige moeite slagen ze erin om de man in de Cessna te krijgen, om hem vervolgens te vervoeren naar Maria Reiche waar hij met een ambulance wordt opgehaald.

Nadat zij de Cessna op de parkeerplaats hadden gebracht vond Ángel op de vloer van de Cessna een boekje. In de veronderstelling verkerende dat dit van de man was, die Padre Tomás bleek te zijn. Padre Tomás is priester bij de Parroquia Santiago Apostol. De plaatselijk kerk. Uit de geheimzinnige aantekeningen in dat boekje, lijkt het erop dat Tomás bezig is met een wel heel bijzonder onderzoek.

Ángel en Luz worden later benaderd door twee vreemde, in het zwart geklede, figuren die belangstelling voor dat boekje hebben. Maar Ángel heeft het boekje inmiddels afgegeven aan een collega van Tomás, Padre Álvaro. Als Tomás voldoende genezen is om uit het ziekenhuis te worden ontslagen blijkt hij te zijn verdwenen.
Tot overmaat van ramp ontdekt Ángel bij zijn thuiskomst dat de boel bij hem overhoop is gehaald. Het lijkt erop dat Tomás bij hem binnen is geweest. Ángel meldt dit bij de politie. Behalve de politie, gaan ook Ángel en Luz naar Tomás op zoek. Dat leidt tot een bizarre ontdekking over de sleutel van het bijbelboek Genesis.

DE GENESIS SLEUTEL (2020), van auteur JEROEN WINDMEIJER, is bijzonder en boeiend geschreven. Het onderwerp laat je tot de laatste pagina niet los.
Bijbelse termen en begrippen zijn herkenbaar voor mensen die met de bijbel vertrouwd zijn of daarmee zijn opgegroeid. Enige kennis van de bijbel is daarom een pre.
In zijn dankwoord schrijft de auteur onder andere: “Ik keek graag televisieseries over aliens en ufo’s. Die kinderlijke fascinatie van toen heb ik altijd behouden en uiteindelijk verwerkt in dit boek.” Dat is dan uitstekend gelukt.

Meer recensies van Peter Marks