De tijd stond stil op 23 mei 2010.

Peter Marks 26 februari 2024
JIJ ONTBREEKT AAN MIJ werd geschreven door MIRJAM ROTENSTREICH en in 2023 uitgegeven bij De Geus, Amsterdam.
Om “Jij ontbreekt aan mij” beter te begrijpen verdient het naar mijn mening (hoewel niet noodzakelijk) aanbeveling om eerst Tonio, een requiemroman van Mirjam haar man (Adri) A. F.Th. Van der Heijden, te lezen.

Het is een relaas van een moeder die naar aanleiding van een verkeersongeval, waarbij haar zoon Tonio ernstig levensbedreigend letsel opliep afscheid van hem moest nemen en dat afscheid dagelijks blijft voelen. Een vraag die steeds bij haar opkomt is de vraag: waarom moest in hemelsnaam Tonio dood? In de vele in dagboekvorm geschreven korte hoofdstukken beschrijft de auteur indrukwekkend haar gevoelens met betrekking tot de dood van haar geliefde en zo vroeg overleden zoon Tonio. Je voelt de pijn, het gemis, soms woede en het verdriet. Zo ook chaos en ontreddering. Mirjam dacht dat zij een levende Tonio met ernstige gebreken, zoals een ‘ locked-in syndroom ’ niet zou kunnen verdragen. Dat te lezen raakte mij als bekende van dat fenomeen zeer.

Meer recensies van Peter Marks