Geen Da Vinci code

Peter B 17 augustus 2020
Wat eerdere recensenten over dit boek hebben geschreven kan ik alleen maar bijtreden.

Een uitgever schrijft natuurlijk op de achterflap van z’n boeken wat hij wil, maar als Sirene beweert dat dit debuut van de schrijfster in Spanje Dan Brown’s “De Da Vinci code” van de 1ste plaats van de bestsellerlijsten zou verdrongen hebben, en dat de filmrechten zouden zijn verkocht, dan moet ik dat toch met ’n dikke korrel zout nemen.
Het boek komt namelijk nauwelijks tot aan de knieën van Dan Brown’s meest gelezen en best verfilmde boek.

Zoals eerder andere lezers opmerkten :
Het Sindone complot is weinig spannend, het verhaal heeft weinig diepgang. Personages en dialogen zijn niet uitgewerkt, oppervlakkig, de schrijfster valt in herhaling, vrij snel heb je de neiging om te stoppen met voortlezen.

Er wordt met twee verhaallijnen gewerkt : de eerste speelt zich af in de tegenwoordige tijd in Turijn, de tweede handelt in het verre verleden in de tijd na de kruisiging van Christus, de middeleeuwen, de tempeliers.

De reden waarom ik dit boek eerst had gekozen is het onderwerp, de lijkwade van Turijn, en de intriges en legendes die rond deze relikwie zijn ontstaan.
Daarom heb ik na het eerste gedeelte van het boek besloten iets te doen wat anderen nogal vreemd in de oren zal klinken : de eerste verhaallijn over de brand in de kathedraal van Turijn en de belaging van de lijkwade interesseerde me niet meer, ik besloot dat verhaal over te slaan. Van toen af ben ik begonnen met systematisch doorbladeren naar de tweede verhaallijn die bedoeld was om de eerste te stofferen, nl.de geschiedenis en vermoedelijke afkomst en gebeurtenissen omtrent de lijkwade zelf. Je hoeft niet alles te geloven wat daarin wordt verteld om toch ’n interessant overzicht te krijgen van de mysteries en bevindingen over ’n religieus symbool dat voor sommigen wonderlijke eigenschappen zou bezitten.

Op die wijze hou je dan nog ’n beetje thrillergehalte over van ’n boek dat anders meteen naar het verdomhoekje zou zijn verbannen.
Twee sterren wegens die laatste krachtinspanning.

Meer recensies van Peter B