Antwoorden uit het verleden

Petra Holla 22 maart 2024
Ik mocht dit boek lezen voor de boekenreizigersclub.

De cover is thrillerwaardig met een persoon die voor een auto met blinkende koplampen staat en in de titel van het boek een druppel bloed verwerkt. De gele koplampen met de bomen op de achtergrond maken het geheel af.

Het verhaal is opgebouwd uit een proloog, hoofdstukken met Natalia – Heden, Hellen – Verleden, een waardige samenvoeging naar Hellen – Heden en als einde een epiloog. De verhaallijnen van Natalia en Hellen bestaan uit verschillende tijdlijnen waardoor je stap voor stap begrijpt hoe heden en verleden met elkaar verweven zijn. Marcella weet deze twee tijdlijnen goed naast elkaar neer te zetten in het verhaal en de nieuwsgierigheid van de lezer vast te houden.

De hoofdpersonages zijn Natalia, een weddingplanner die woonachtig is in Italië en voor de begrafenis van haar zusje Tara naar Nederland komt. Hellen; moeder van Natalia en Tara die in het verleden een ‘fout’ heeft gemaakt. Theodoor; psycholoog en eigenaar van de oude woning van het gezin van Hellen. Juist door de ‘fout’ wordt alles met elkaar verbonden.

Marcella heeft een vlotte schrijfstijl die wel wat diepgang in personages en beeldbeschrijving van locaties mist. Daarnaast weet ze wel heel langzaam tipjes van de sluier van het verleden op te lichten om je als lezer zo weer in het heden te droppen in het verhaal waardoor je nieuwsgierig wordt gemaakt hoe het nu werkelijk zit. Hierdoor is het boek gemakkelijk op te pakken als je het even weggelegd hebt, je zit zo weer in het verhaal. De verrassing en spanning zitten meer in de stukjes over Tara’s schrift, wat een mooie meerwaarde is dit voor het verhaal en vooral voor Natalia die haar aanzet tot onderzoek. Hoewel hierbij wat dingen gebeuren die mij als lezer met vraagtekens achterlaten. In de epiloog worden de uitwerkingen afgerond, waarbij ook hier nog wat open eindjes blijven. Jammer daar had zeker meer in gezeten.

Hoewel de cover mij intrigeerde is het voor mij meer een leuke onderhoudende thriller die vlot wegleest. En ondanks dat ik niet op het puntje van mijn stoel zat, is het voor mij een auteur om te blijven volgen.

Meer recensies van Petra Holla