Jeugd spanning

Petra Holla 15 april 2024
Ik mocht dit boek lezen met de boekenreizigersclub.

De cover laat ons een monopoly spel zien, met daarop een rennende vrouw die achterom kijkt; rent ze weg of rent ze ergens naar toe….. Het is een cover die schreeuwt om gelezen te worden.

Voor mij de eerste kennismaking met deze auteur en na het lezen van dit verhaal smaakt het zeker naar meer.

Het verhaal draait rondom Brenda van Ameland getrouwd met Ronald en samen hebben ze een dochter Marit en een zoon Joep. Beide ouders hebben een drukke baan die veel van hun aandacht vraagt; Brenda werkt als inspecteur bij de belastingdienst en Ronald is een kinderarts die op dit moment al zijn aandacht bij een klacht heeft. Door hun drukke werkzaamheden worden de beide kinderen vaak aan hun lot overgelaten en eveneens hebben de ouders daardoor weinig zicht op wat er speelt bij hun kinderen, maar ook rondom hun gezamenlijk leven. Op een dag blijkt Marit verdwenen te zijn, aansluitend worden de hoofdstukken geschreven met een personage vooraf vermeld: Brenda, Ronald, Floor, Nancy, Rishi. De auteur heeft er voor gekozen om in het heden te beginnen, aansluitend een deel wat gaat over een half jaar eerder, om te eindigen met het heden. Dit maakt dat je bij het eerste deel nieuwsgierig bent want er eerder gebeurd is, hoe deze ontvoering tot stand is gekomen, wat er zich vooraf afspeelde in de levens van Brenda en Ronald. Gaandeweg kom je als lezer meer en meer te weten over de personages waarbij alles goed neergezet wordt en vooral ook uitgewerkt.
In het begin heb je door de vele personage wisselingen echt geen idee waar het naartoe gaat, tot op helft van het boek je steeds meer weet en je het boek amper weg kan leggen. Daarbij weet de auteur de huidige problematiek in de maatschappij goed helder neer te zetten. Via de diverse plotwendingen die goed uitgediept worden leef je mee in de zoektocht. Waarbij eveneens de vlotte schrijfstijl, goed uitgediepte realistische personages, beeldende gedetailleerde manier van schrijven, het leesplezier verhoogd. De weet de auteur de spanning goed op te bouwen en vast te houden, zodat niets is wat het lijkt. Bij een ieder speelt wel iets mee op de achtergrond. Juist deze goed uitgewerkte plotwendingen maken dat je echt tot het laatst niet weet wie het nu daadwerkelijk gedaan heeft. Op subtiele wijze worden tipjes van de sluier gelicht, echt subliem gedaan. Het einde is zeer goed gevonden en verrassend begrijpelijk.
Het einde wordt afgerond met een jaar later en een epiloog die op zich wel antwoorden geven echter voor mij te weinig. Van een paar personages missen we de details die je als lezer wist maar verder richting Brenda en Ronald niet wordt uitgewerkt. Dat had wat uitgebreider gekund.

Meer recensies van Petra Holla