Spanning op topniveau

Petra Holla 19 april 2024
Ik mocht dit boek lezen met de boekenreizigersclub.

De cover toont een zwarte raaf met een soort afbeelding in zijn oog…. Aangevuld met druppels water of condens. Het oogt allemaal wat luguber.

Dit boek is beter te volgen als je het eerst deel 1 ‘De Heraklesmoorden’ hebt gelezen.

Elk hoofdstuk begint met een afbeelding: o.a. vogels, politiepet, anker, typemachine en een wolf. Zo weet je precies bij welk personage je bent en in welk verhaal. Het begint start goed en beloofd veel voor de rest van het verhaal. Stap voor stap neemt Alexander je mee in de gedachtegang van de kalende man, van Rudi Smeets de politieagent en zijn collega Lucas. Daarnaast zijn de verhalen van de slachtoffers Esther, Diana en Sam een ware gruwelijke aanvulling in het verhaal. Alexander zet deze zo op het eerste oog afzonderlijke verhalen stuk voor stuk netjes naast elkaar neer om richting het einde steeds meer nader tot elkaar te komen en als grand finale een geweldig einde. Een einde die het boek waardig is, alles wordt helder en rustig tot in de detail die niet vervelen uitgewerkt, waardoor je begrip krijgt voor de personages incl. de mindere.

Het is een thriller die je meeneemt en niet meer loslaat. Alles wordt beeldend, realistisch en rustig beschreven dat je echt in het verhaal zit en het boek niet meer weg wilt leggen. De gruwelijke moorden zorgen voor onrust in de omgeving, waarbij de mythologie eveneens zeer goed uitgewerkt is en het verhaal naar een hoger niveau brengt. Er is echt goed research gedaan.

De korte hoofstukken in het begin zorgen dat je door wilt lezen, zo naar het einde toe worden de hoofdstukken langer en wil je niet stoppen met lezen. Daarbij kan Alexander alles heerlijk gruwelijk beschrijven dat je echt moet bijkomen na dit boek. Op 2/3 van het verhaal zit er een mooie twist die je niet ziet aankomen en het verhaal is naar het einde toe zeer mooi afrond.

Mede doordat Alexander met Rudi, Odette, Lucas en Delfine verder gaat waar hij in het eerste deel is gebleven worden deze personages goed uitgediept. Eveneens weet de auteur de kalende man en aanverwante personage zo goed uit te werken dat elk personage voldoende verdieping krijgt.

Het is best een gruwelijk boek, dus zeker niet voor watjes.
Stiekem kijk ik uit naar deel 3.

Meer recensies van Petra Holla