Wisselvallig

Petra Holla 30 maart 2024
Ik mocht dit boek lezen voor de boekenreizigersclub.

De cover blijft in dezelfde stijl al de eerdere delen: 1e Slangengif en 2e Slangenkoning.
Je waant je op de foto in de tempel van Abu Simbel.
Hoewel dit boek een stand alone is, zou ik aanraden de eerdere delen te lezen. Je mist wat achtergrond informatie die de verdieping in de hoofdpersonages nu te kort doen. Daarbij is het verhaal zeer vlot geschreven waardoor deze kennis weer boven borrelt als je aan het lezen bent.

De hoofdpersonages zijn Floor; getrouwd met Rayan samen ze hebben ze een zoon Rachid en dochter Soha, ze wonen in Egypte. Noor; het nichtje van Rayan die met haar moeder Veronica in Nederland woont en binnenkort gaat trouwen. Kamal; de collega reisleider me wie Floor veel samenwerkt en Hamza; de 1e man onder Rayan die hoofd van het Egyptische opsporingsdienst is.

Het verhaal start voortvarend met een korte terugblik op de eerdere delen. Hierdoor herinner je de verhaallijn weer helemaal. Nu woont Floor met haar gezin inmiddels 12 jaar in Egypte en heeft ze zich de Arabische taal eigen gemaakt. Ze wordt gevraagd voor het geven van een rondleiding door Egypte aan een groep reizigers en gelijk zo wat foto’s te nemen van het land voor in een reisgids van haar werk. Als Floor de groep ontmoet blijken hier deelnemers van heel lang geleden in te zitten. Aansluitend word je meegenomen in de schrijfstijl die we van Marja kennen uit haar eerder boeken. Elk personage heeft zijn eigen lettertype wat maakt dat je weet dat je ergens anders bent. Daarbij weet Marja de ‘dader’ eveneens een lettertype toe te bedelen en zo deze in het verhaal te betrekken; weer zeer goed gevonden. Floor krijgt het in dit laatste deel behoorlijk voor haar kiezen, waardoor ze steeds meer wordt terug geworpen op haar intuïtie.

Het verhaal gaat snel, soms te snel waardoor je stukken terug moet lezen en bemerkt dat niet alles even kloppend in elkaar steekt. Dit gebeurd een aantal malen in het verhaal, hierdoor wordt de geloofwaardigheid en het leesplezier voor mij minder en haalt het mij uit het verhaal.

De verdieping in de personages haal je uit de eerder verschenen delen, voor dit deel blijven de personages wat te oppervlakkig. Het verhaal is een zoektocht naar wie is de dader in persoon is, waarbij je je aandacht moet houden wie wie is. Eveneens worden er personages toegevoegd die eigenlijk geen meerwaarde hebben voor het verhaal.

De plekken die Marja beschrijft zijn voor mensen die in Egypte zijn geweest zeer herkenbaar en roepen een vorm van nostalgie op. Het is een heerlijk boek om te lezen als je er ooit geweest bent.

Meer recensies van Petra Holla