Doorzetters

Petra Holla 26 april 2024
Ik mocht dit boek lezen met de boekenreizigersclub.

De cover trekt je mee in de kapsalon waarbij de titel er lekker uitspringt.

We duiken het verhaal in waarbij Lara, een jonge vrouw die het niet naar zin heeft in de kapsalon van haar baas Jules. Boyd een collega, die ze tijdens de opleiding tot kapper heeft leren kennen, helpt haar waar hij kan. Uiteindelijk besluit Lara dat ze hun beider droom wil gaan uitvoeren: het starten van een eigen salon. Samen met Boyd gaat ze op zoek en vinden een plek, waarbij de broer van Lara; Mick die klusjesman is, alles weet om te toveren tot een paleisje. Hoewel alles er goed uitziet, begint hier eveneens de ellende die Lara en Boyd het hoofd moeten bieden.
Hoewel het boek een feelgood boek is, heeft het zeker meer. Mienke weet je mee te nemen met een vlotte, heldere en goed onderbouwde schrijfstijl in de realiteit die heftig en zeer reëel is.
Lara vind in fietsenmaker Thijs een geliefde en middels een aantal flashbacks kom je te weten wat er in het verleden van Lara, Mick en Thijs is gebeurd. Hoewel de cover een kapsalon toont, wordt er eigenlijk alleen in het begin en einde echt over klanten gesproken. Gedurende het verhaal is het meer de verdieping in de personages Lara, Thijs, Boyd en Bas die je leest en wel op zo’n manier dat je door wilt blijven lezen.
Thema’s als schuld, schaamte, concurrentiebeding, diep zitten en weer omhoog klimmen, waarbij drugs en lachgas eveneens de revue passeren, worden realistisch in het verhaal neergezet. Zeker het einde is zo mooi en waarheidsgetrouw dat je een traantje wilt wegpinken.
Een heerlijk boek die je met beide benen op de grond zet.

Meer recensies van Petra Holla