Warrige nadorst

Petra Holla 21 maart 2024
Ik mocht dit boek lezen voor de boekenreizigersclub.

De cover toont een glas wijn met daarin een auto, een thema die in onze huidige maatschappij zeer realistisch is. Met de sneeuwachtergrond heb je jezelf al een beeld verschaft over het verhaal.

Het verhaal is opgebouwd in nu, verleden en de cursusdagen. Stap voor stap laat Marly een tipje van de sluier op van het verhaal. De hoofdpersonage is Liset; alleenstaande vrouw met een zoon: Mees, die de cursus ‘De Educative Maatregel Alcohol’ geeft. Op deze cursus komen allemaal mensen die met een iets te hoog promillage achter het stuur hebben gezeten en door de politie verplicht zijn deze cursus te volgen. De groep die nu onder Liset valt is een pittige groep waarbij de cursisten allemaal een onderliggend probleem hebben en zeker niet op hun mondje zijn gevallen. Marly weet het verhaal zeer realistisch en herkenbaar te schrijven. Hoewel het verhaal gemakkelijk leest en zeker ook heden ten dagen zeer actueel is, is het niet echt spannend of boeiend, het blijft wat oppervlakkig. Een aantal zaken zijn zelf curieus te benoemen om na de cursus met elkaar in het park wat te gaan drinken; juist alcohol.
Als de cursus is afgelopen komt de politie bij Liset en deze willen in eerste instantie niet vertellen wie er dood is, omdat de familie nog niet op de hoogte is gesteld. Aansluitend wordt er geschakeld in de setting van het verhaal waarbij ook de cursisten: Carla, Henk, Brand, Loes, Jeffrey en Geert een aantal hoofdstukken krijgen om zo hun personage helder te krijgen. Het einde wordt door Marly goed neergezet, waardoor je het boek tevreden dichtklapt. Het is meer een boek als tussendoor, mits het je kan boeien om te weten welke geheimen de cursisten hebben.

Meer recensies van Petra Holla