Fascinerend boek over een legendarisch vliegtuig!

Recensie Dakota Hunter door Pierre Peeters:
Op zoek naar het legendarische verloren vliegtuig van Borneo tot aan de Amazone

Dakota Hunter is een fascinerend boek over een legendarisch vliegtuig. Het boek is opgedeeld in twaalf hoofdstukken. Twaalf hoofdstukken met een fijn verhaal op zoek naar een of meerdere Dakota’s of over het verhaal achter een of meerdere Dakota’s.

Het verhaal van Hans Wiesman begint in Borneo, waar zijn vader bij Shell Oil Company werkte en de familie vader volgde naar waar hij door het bedrijf werd uitgezonden.

Hans had er zijn eerste contact met een Dakota. Dit vliegtuig vloog hem naar een groot ziekenhuis is Balikpapan, waar hij een hersenscan kreeg, nadat hij eerder bij het roekeloos schommelen was gevallen en een diepe jaap in zijn hoofd had opgelopen. Sindsdien liet het vliegtuig hem niet meer los.

Het is een boeiend en avontuurlijk boek geworden.

Vanaf 1990 begint zijn zoektocht naar dit legendarische vliegtuig wereldwijd. Hans koopt onderdelen, wingtips, volle containers gevuld met wijzertjes, zetels, radio’s, lichten, navigatielichten, …

Zijn eerste project met Dakota-onderdelen voert hij uit voor PME (Pall Mall Clothing Company), waarbij hij etalages aankleedt met onderdelen uit Dakota’s. Samen met zijn jeugdvriend richt hij het bedrijfje Avionart op en maken zij uit achtervleugels en wingtips moderne designtafels en designbureaus.

Van dan af reist hij de wereld rond op zoek naar ganse Dakota vliegtuigen of delen ervan.

Zijn zoektocht brengt hem op normale plaatsen, zoals vliegvelden waar aftandse Dakota’s staan te roesten, maar ook naar de jungle van Colombia, waar tot zijn verbazing de Dakota’s nog steeds worden ingezet en dienen om het FARC te bestrijden. De Dakota is daar gekend onder de naam ‘Vleermuis des doods’, omdat er ’s nachts wordt gevlogen en het vliegtuig door de FARC-mensen niet kon gezien worden.

Hans Wiesman ademt Dakota’s. Overal waar hij komt en gaat, weet hij wel iets te vertellen over het mooie propellervliegtuig. Hij geeft duiding bij de inzet van het vliegtuig in een specifieke periode of een specifiek land. Daarnaast vertelt hij meer over zijn zoektocht naar het vliegtuig en hoe hij dit of onderdelen ervan kan en kon verschepen naar het thuisfront.

Hans Wiesman heeft een vlotte, beschrijvende schrijfstijl. Hij is gepassioneerd door de Dakota en dat merk je ook in het boek. Zijn fascinerende en spannende verhalen lezen als zoete koek. Eens je begint met lezen, kun je niet meer stoppen.

Storend aan het boek vond ik wel dat bij sommige hoofdstukken twee verhalen naast elkaar worden verteld. De pagina wordt in tweeën verdeeld, waarbij tweederde wordt gebruikt om het Dakota-verhaal te vertellen en het resterende deel iets meer duiding bij de gebeurtenissen geeft. Dit was nefast voor mijn concentratie.

Fijn is dan weer dat het boek is opgesmukt met een tweehonderdtal foto’s. Als lezer zie je dan in concreto waar oude Dakota’s werden teruggevonden en hoe hun toestand was.

Voor de mooie vormgeving, het historische karakter, de fijne verhalen en anekdotes, waardeer ik dit boek graag met 3.5 (drieënhalve) sterren.

Meer mooie recensies op: www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters