Een verboden liefde tegen de opkomst van het nazisme.

Pierre MG Peeters 31 augustus 2020
In dit weergaloze debuut maken we kennis met Hetty Heinrich, die samen met haar ouders en haar broer Karl in Leipzig woont. Haar vader is krantenbaas van de lokale krant ‘Leipziger’ en stafofficier bij de SS. Haar moeder Hélène vult haar dagen met liefdadigheidswerk. Karl is lid van de Hitlerjugend en droomt van een carrière bij de Luftwaffe. Het nazisme en de Jodenhaat worden door de familie hoog in het vaandel gedragen en Hetty zelf dweept met Hitler. Graag wil ze aansluiten bij de Deutscher Mädel, maar haar vader verzet zich hiertegen.

Wanneer op het gymnasium waar ze school loopt, Joden plots worden geweerd, reageert Hetty vol ongeloof. Een van de weggezonden studenten is Walter, haar broers beste vriend, die haar ooit van de verdrinkingsdood heeft gered. Nu komt er twijfel bij Hetty naar voren en begint ze stilaan in te zien dat het nazisme toch niet volmaakt is. Wanneer ze na jaren Walter opnieuw tegen het lijf loopt, komt de verliefdheid naar boven. Van Walter verneemt ze dat Joden van alles worden buitengesloten en grote ontberingen lijden.

Hetty verkeert in grote tweestrijd: moet ze kiezen voor haar familie of voor haar grote liefde? Zal hun verboden liefde stand houden? Kunnen zij samen een leven opbouwen? Hoe, waar en tot welke prijs? Weerstaat Hetty aan de macht van haar vader?

De dochter van de nazi is gebaseerd op een waargebeurde familiegeschiedenis, waar Louise Fein in de noot van de auteur achteraan in het boek, meer over vertelt.
De schrijfster vangt het boek aan met een proloog die speelt in 1929 om dan een sprong naar 1933, vervolgens naar 1937 en tot slot naar 1939 te maken, gevolgd door een verrassende epiloog.

In het meeslepende verhaal, gezien vanuit het standpunt van een nazi-meisje, wordt een heel goed beeld van een stad en van haar bewoners over de vooroorlogse jaren en de gevolgen die het gedachtegoed van Hitler en zijn adepten op de Joden heeft gehad, geschetst.

De auteur liet vooral plaats voor de leefwereld van Hetty en van Walter, en maakt de lezer duidelijk dat deze diametraal tegenover elkaar stonden. Door slechts twee personages uit te diepen maakt dat men direct mee is met de verhaallijnen en een evolutie ziet in hun gedachtegang.

Als lezer word je door het beklijvende verhaal volledig opgeslorpt en krijg je een heel goed beeld over het ontstaan en de opkomst van het nazisme. Je komt ook te weten dat niet iedereen akkoord ging met Hitler en men ondergronds verzet in werking zette en men plannen smeedde tegen de nazi’s. Uiteraard was niet iedereen eerlijk en zogezegde vrienden pleegden verraad en gaven families bij de overheid aan, omdat ze niet meegingen in de doctrine!

Het boek stemt zeker tot nadenken, want ik vermoed dat de auteur met deze familiegeschiedenis de aandacht wil trekken op de onverdraagzaamheid, het racisme en het antisemitisme toen en nu.
Is er iets veranderd? Wat beweegt er nu allemaal? …

De auteur heeft een vlotte, boeiende en beschrijvende schrijfstijl. Het verhaal boeit van begin tot einde en leest als een trein.
Voor het pakkende, aangrijpende en integere verhaal, voor de aantrekkelijke cover waardeer ik dit sterke debuut met 4,5 sterren.
Graag lees ik meer van haar!

Meer leuke recensies op www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters