Verslaving, of de weg naar een veranderd gedrag!

Pierre MG Peeters 12 december 2019
De veertienjarige hoofdfiguur Noor is verslaafd aan haar smartphone. Ze mist haar vader die drie jaar geleden aan kanker overleden is en sindsdien loopt de verstandhouding met haar moeder niet van een leien dakje. Noor zit vaak alleen thuis, terwijl haar moeder op zoek is naar een nieuwe vriend om haar leven mee te delen.
Noor verdwijnt dan als het ware in haar telefoon. Ze volgt apps, berichten van vriendinnen, … en sluit zich gewoon af van alles om haar heen.
Haar moeder vindt het uiteindelijk welletjes en na een paar hevige discussies wordt Noor naar een afkickkamp gestuurd.
Het is een afkickkamp voor verschillende verslavingen en Noor maakt tot haar verbazing snel vrienden. Ze voelt zich erg goed bij Mira – een hackster en ze wordt verliefd op Rowan – een gamer.
Bij aanvang van het kamp moest iedereen zijn/haar telefoon inleveren, wat op heel wat gemor kon rekenen.
In het centrum moeten de deelnemers verschillende afkicksessies volgen, zowel binnen het centrum, als in de natuur. Er zijn groepsgesprekken, maar ook individuele sessies bij Tony de kampleider. Een vreemde figuur met een Amerikaans accent, die graag zijn spierballen laat rollen en indruk maakt – of probeert te maken - door steeds gekleed te gaan in erg korte shorts.
Gaandeweg ontdekt Mira dat er iets niet pluis is. Ze neemt Noor in vertrouwen en vertelt over de verborgen camera’s die ze ontdekte. Op haar beurt licht Noor Rowan in.
Samen gaan ze verder op onderzoek en kunnen uiteindelijk kampleider Tony ontmaskeren die zwichtte voor het geld en zonder medeweten van de deelnemers – of van hun ouders - filmpjes van hen maakte voor een tv-reportage.
Gelukkig konden Noor en haar kompanen hun ouders en de politie inlichten, waardoor het kamp vervroegd beëindigd wordt.
Het boek is een jeugdnovelle en belicht erg actueel onderwerpen: nl smartphoneverslaving, computerverslaving, gameverslaving, eetstoornis…
Het is een erg toegankelijk, vlot leesbaar en herkenbaar boek.
Niet alleen worden de tig verslavingen behandeld er wordt ook gewaarschuwd voor dubieuze kampen, tig handelingen van (kamp) leiders, …
Ik ben van mening dat dit boek velen de ogen kan openen en kan aanzetten tot een veranderd (verslavings-)gedrag.
Voor het beklijvende onderwerp, de vlotte schrijfstijl, waardeer ik dit boek graag met drie sterren.

Meer recensies van Pierre MG Peeters