Een wereldreis langs planten, bloemen en bomen.

Auteur en illustratrice Adrienne Barman brengt met de vrolijke plantenencyclopedie een kleurrijk, vrolijk en leerrijk kijkboek op de markt, waarin meer dan 750 planten worden geportretteerd.

De planten werden niet alfabetisch gerangschikt, maar de auteur bundelde gelijksoortige planten samen, wat maakt dat dit naslagwerk een a-typisch boek is.

In het boek vinden we 51 plantenfamilies terug, voorbeelden hiervan zijn de zurigen waartoe o.a. de citroen, bergamot, pompelmoes behoren, maar ook onbekende of minder gekende soorten zoals Yuzu, Boeddha’s hand en pomerans. Een andere soort betreft de plattelanders waar o.a. de pinksterbloem, ijzerhard en het madeliefje toe behoren.

Achteraan in het boek is een lijst van alle plantenfamilies terug te vinden, onmiddellijk gevolgd door een alfabetische lijst van alle opgenomen planten.

Het is een heel kleurrijk en grappig boek met natuurgetrouwe tekeningen van bloemen, planten en bomen. Alle soorten werden neergezet in hun specifieke biotoop. Naast de flora is er een ondergeschikte rol voor de fauna. Insecten en dieren worden op, bij of rond planten afgebeeld, die hen aantrekken en/of afstoten. Mensen zoals u en ik, maar ook magiërs, tovenaars, heksen…hebben hun plaats gekregen in het boek.

Het boek is een reis, een reis door boomgaarden, langs waterpartijen, over bergen, langs weiden, door bossen, langs en door vele landen. Heel af en toe wordt een korte toelichting of uitleg geschreven. De ene keer grappig, een andere keer weer leerzaam.

Het is een heel erg leuk boek om met jonge kinderen door te bladeren en hun liefde voor de natuur bij te brengen. Oudere kinderen en volwassenen zullen telkens geraakt worden wanneer ze het boek openslaan. Keer op keer zullen ze nieuwe insecten, dieren, plantjes, zaden, bomen en bladeren ontdekken.

Dit naslagwerk is in de eerste plaats een kijkboek, maar is daarnaast ook een ontdekkingsboek en een doeboek, want het nodigt de lezer zeker uit om in de natuur op zoek te gaan naar plantjes, bloemen en bomen.
Ik heb heel erg genoten van dit boek.

Sedert ik het boek heb ‘doorgelezen’ betrap ik mij erop nog meer dan voordien naar bomen, bloemen en planten te kijken en bij thuiskomst op zoek te gaan in deze vrolijke plantenencyclopedie.

Voor het aparte concept, voor de mooie tekeningen, voor de leuke vormgeving, voor de fijne humor in de illustraties, waardeer ik dit boek graag met 4 (vier) sterren.

Meer leuke recensies op www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters