Liefdevol prentenboek.

Pierre MG Peeters 10 oktober 2020

Flaptekst: ‘Een liefdevol boek over opgroeien en opvoeden. Over loslaten en duwtjes in de rug geven, altijd weer. Over de wind die ons meevoert, en onze haren doet wapperen.

“Voor je kwam
Wist ik niet
Wie je zou zijn
Hoe je eruit zou zien
Hoe je zou klinken, ruiken, bewegen …”’ –-Claudia Jong

Dit eenvoudige maar mooie prentenboek heeft slechts drie spelers, een klein meisje, een bosbewoner en de wind.
Het kleine meisje wordt door de wind bij de bosbewoner afgezet, die haar opvangt, troost, en samen met haar speelt, slaapt, … Samen hebben ze heel wat pret, maar delen ze ook hun angsten.
Dit tot op het punt dat de wind het meisje opnieuw meevoert naar een onbekende bestemming.

Toen ik het boek De wind en mij de eerste keer doornam, kon ik de boodschap en bedoeling van het boek niet terugvinden. Daarom heb ik het boek enkele keren doorgenomen, de tekst bij de illustraties gelezen en herlezen, de tekeningen an sich nader bekeken … en dan maak ik voor mezelf uit dat het boek begint bij de geboorte en eindigt tot het kind uitzwermt!
Tussendoor doorlopen we alle stadia van de opvoeding: elkaar, de omgeving, het leven samen ontdekken; met elkaar leren omgaan; er voor elkaar zijn; samen angsten en tegenslagen beleven; elkaar door en door leren vertrouwen … elkaar loslaten en afscheid nemen! (cfr: de flaptekst!)

illustratie: Kristof Devos
In 40 grote overzichtelijke pagina’s met duidelijke illustraties die emoties mooi weergeven, doorlopen we een groot deel van de levenscyclus.

De illustraties en de pakkende en passende tekst zijn kleurrijk: het meisje en de bladeren die de wind meeneemt, zijn fris ingekleurd, de bosbewoner is grijs ingekleurd en de tekst is in verschillende kleurtjes geschreven. Als lezer werd mijn aandacht steevast naar het grote ondefinieerbare beest getrokken, al betrapte ik er mij toch ook op het kleine meisje in het oog te houden. Elke dubbele pagina benadert een ander thema uit de leefwereld van groot en klein!
Het is een fijn boek, waar je als (voor)lezer zelf invulling kunt geven aan het thema. Het is een leuk boek om met kinderen door te bladeren en het verhaal te vertellen.

De doelgroep is 5+, maar ik ben er zeker van dat menig volwassene aan dit boek plezier kan/zal beleven.
Uit een interview met de auteur vernam ik dat dit boek eigenlijk atypisch tot stand is gekomen, nl. de illustrator en bedenker van het verhaal tekende eerst de prenten, waarna de auteur er een passende tekst bij schreef. De samenwerking tussen illustrator en auteur is wat mij betreft erg geslaagd.

Voor de mooie prenten, voor het verhaal, voor het concept, voor de mooie hardcoveruitgave waardeer ik dit boek heel erg graag met vier sterren.

Meer leuke recensies op: www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters