Een verhaal over twee honden: Fien en Fox.

Fien gaat op bezoek bij Fox op het platteland. Al vlug ontdekt Fien dat bij Fox alles anders is en dat er andere regels gelden dan bij haar in de stad. Fien en Fox mogen loslopen. Fien maakt al heel vlug kennis met andere – voor haar – onbekende dieren, geluiden, bezigheden…

Wanneer Fox bij Fien op bezoek gaat, kijkt hij raar op. In de stad is de ruimte beperkt, er zijn stinkende auto’s en mag hij niet loslopen. Maar gelukkig is hij bij Fien.

Samen beslissen ze om week om week bij elkaar langs te gaan en dat mag zeker van de baasjes want: “die hebben dezelfde geur en horen bij elkaar.”
Ik kende de serie Tijgerlezen niet en ben aangenaam verrast. Achteraan in het boekje wordt de opzet geduid. Deze serie bestaat uit spannende en/of grappige boeken met heel veel kleurrijke illustraties en werd speciaal ontwikkeld voor beginnende lezers van 5 tot 9 jaar. Dit boekje is uitermate geschikt om uit voor te lezen en ik ben er zeker van dat de voorlezers er evenveel plezier aan zullen beleven als de kinderen voor wie wordt voorgelezen.

Het boek is uitgegeven in een handig formaat, geschikt voor kinderhandjes. De tekst is grappig, leerrijk en omvat heel korte zinnen. De mooie kleurrijke tekeningen maken het boekje af. Niet zomaar tekeningen, maar in relatie tot de tekst en tot het verhaal met oog voor veel detail. Jonge lezers kunnen zich in dit boekje verdiepen en hoe meer ze het lezen, hoe meer nieuwe elementen/details ze zullen opmerken.

Uiteraard zit er ook een boodschap in verborgen, namelijk dat niet alles overal hetzelfde is. Dat hoeft niet slecht te zijn, maar hierdoor krijgen de kinderen voeling met het echte leven, waar ze ook (moeten) ervaren dat bij hen thuis andere regels en gewoonten gelden dan bij vriendjes of bij oma en opa. Subtiel verborgen is de LAT-relatie van beide hondenbaasjes.

Voor het mooie concept, het gekozen onderwerp, de mooie vormgeving waardeer ik dit boekje graag met vier sterren.

Meer leuke en mooie recensies op www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters