Neen is neen!

Pierre MG Peeters 01 oktober 2020
Grenzeloos – waar trek jij de lijn? is een pakkend boek uit de reeks Kluitman-novelles.
De zestienjarige Tabitha mag haar vriendin Eline vergezellen naar het verjaardagsfeest van de dominante Dox. Tabitha heeft zich voor het feestje flink opgemaakt en uitgedost met een oversized witte blazer, een zwart strak jurkje en schoenen met hakken. De ouders van Dox hebben in voldoende hapjes en frisdranken voorzien, maar weten niet dat achter in de tuin in het geniep cocktails worden gemixt.

Wanneer Tabitha ’s anderendaags wakker wordt, heeft ze barstende hoofdpijn, is ze kotsmisselijk en voelt ze zich meer dan ellendig. Wanneer ze merkt dat ze gekleed in bed is gedoken, haar pols rood ziet, ze geschaafde knieën heeft en er plakkerig bloed tussen haar benen zit, is de verwarring en verwondering erg groot!
Wat kan er toch gebeurd zijn?

We volgen het verhaal uit het oogpunt van zes personen, die elk een eigen mening hebben over de feiten. Maar wie vertelt de waarheid, wie verzwijgt dingen, wie verbloemt de feiten, wie steunt wie, … Als lezer ontwikkel je een eigen inzicht in de plaatsgevonden gebeurtenissen en over de verschillende personages. Voor sommigen ontwikkel je een sterk inlevingsgevoel en medeleven, voor anderen krijg je als het ware haatgevoelens en een sterke afkeer.

Het is een heel beklijvend en ingrijpend boek over seksueel geweld. Het is echter ook een boek over respect hebben voor elkaar en er wordt duidelijk gemaakt dat ‘NEEN’, een neen is en blijft. De gevolgen van een doorgedreven daad worden extra in de verf gezet, want deze worden door iedereen anders ingevuld en beleefd.

Het is een boek dat aanzet tot nadenken, dat aanzet tot het afbakenen van je eigen grenzen en meegeeft dat je als persoon nooit iets tegen je zin hoeft te doen… Het boek maakt duidelijk dat je steeds verhaal mag en kunt halen bij de dader(s), dat je professionele hulp mag/kan/moet inroepen, dat je je (echte) vrienden, je leraren, je ouders in vertrouwen mag/moet nemen…

Marlies Slegers heeft een boeiende schrijfstijl en van bladzijde 1 heeft het verhaal de lezer in haar greep. Het boek leest als een trein. De korte hoofdstukken zijn een pluspunt voor jongeren die niet graag lezen en opzien tegen het lezen an sich. In 90 bladzijden wordt de lezer meegenomen in een rollercoaster aan emoties en belevingen over een actueel thema.

Uit de titel Grenzeloos – waar trek jij de lijn? kun je als lezer niets opmaken over het verhaal, maar wordt toch al aangegeven dat je over het onderwerp moet nadenken, moet praten, moet discussiëren…

De cover springt met het linkerdeel van een gezicht, met verschillende lettertypes voor auteursnaam, titel en ondertitel, in het oog.
Leuk is dat de auteur achteraan in het boek meegeeft dat het om een verzonnen verhaal gaat, maar dat deze dingen toch echt gebeuren. Daarom reikt ze aan de Nederlandse lezer in korte bewoordingen alle stappen uit die kunnen genomen worden. Voor de Belgische lezer wordt verwezen naar een interessante website, waar de te nemen stappen gelijklopend zijn.

Het boek is een aanrader voor jongeren en hun ouders, maar ook voor hulpverleners en politieambtenaren. Het boek kan net helpen om uiteindelijk de beslissende stap in een ingrijpende gebeurtenis toch te nemen.

Voor het actuele onderwerp, voor de wijze waarop het verhaal wordt aangebracht, voor de fijne schrijfstijl waardeer ik dit boek graag met 4 sterren.

Meer leuke recensies op www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters