Zombies in het Noorden

Princess Marcella 31 augustus 2019
Het Gronings-Fries kamerlid Homme Olivier ziet zijn droom, de gaswinning terugbrengen en geld naar het Noorden uitkeren, in duigen vallen als er een epidemie uitbreekt in het Noorden, Hel het noorden wordt afgesloten en niemand mag eruit, ten koste van alles. Het kabinet gaat letterlijk over lijken en als Homme hiervan de schuld krijgt keert hij terug naar het quarantaine zone om zijn vrouw te vinden. Zo begint een trektocht door het door ondoden en groepjes overlevenden bevolkte Noorden. Zal hij ooit zijn vrouw terug vinden.

Erik zet hele menselijke figuren neer in een landschap vol gevaar. Hoe mensen reageren als ze hun droom, hun dagelijkse leven en hun leven zelf gevaar loopt. Verder is het verhaal vlot verteld met hier en daar spannende momenten. En het was nu ook eens fijn om niet alleen maar te lezen over de viezigheid die zombies veroorzaken. Erik maakt er juist knuffel zombies van, ze zitten de mensen wel na, maar als ze je in hun klauwen hebben laten ze niet meer los, letterlijk. Maar aan de andere kant. Er zijn vele series, films en boeken die het zombie gebeuren verhalen en voegt Erik hier iets aan toe. Het enige is dat het eindelijk eens in Nederland afspeelt. Ik merkte bij het lezen op dat Erik niets nieuws bracht, niets iets toevoegde wat we nog niet hadden gezien, of juist een diepere laag aanbracht in het verhaal. En dat is jammer, ik zie dat hij goed kan schrijven en vol ideeën zit, maar hij koos toch voor de al eerder betreden paden van het zombie gebeuren en dat is jammer.

Toch vind ik dit boek een aanrader. Ik heb er een paar aangename uurtjes mee gehad. Als je niet zo thuis bent in de zombie verhalen dan sta je een spannend en verrassend verhaal te wachten met mooie ronde figuren.

Meer recensies van Princess Marcella