Een gruwelijke bewerking van Max Havelaar.

Princess Marcella 31 augustus 2019
Iedereen is wel bekend met het verhaal van Max Havelaar van Multatuli, een aanklacht tegen de uitbuiting van de Javaanse bevolking. Ik heb zelf het boek nooit gelezen, maar ik heb nog vele indrukwekkende herinneringen aan de TV serie uit de jaren 80 met Peter Faber in de hoofdrol. En daarom prijst het dat Martijn de moet heeft gevonden om er een fantastische draai aan het verhaal te geven.

Nu is West Java geplaagd door Slapers, een soort van uit de dood opgewekte doden, zombie gelijk. Maar de uitbuiting van de bevolking is nog steeds even erg, Hoe de Nederlandse overheersers er mee omgingen is heel treffend weer gegeven in het boek. Van de pedante feestjes van de Nederlanders, tot uitbuiting van de Javaanse regenten en het ontkennen van de Nederlands-Indië regering.
Martijn is trouw gebleven aan het oorspronkelijke verhaal en treft de sfeer heel goed van die tijd. Mede ook omdat hij ook verschillende invloeden van Louis Couperus in heeft verwerkt.

Ik realiseer mij ook dat dit boek niet voor iedereen weg is gelegd. Het verhaal is niet overal even weg lezend als we gewent zijn in deze tijd, maar dat maakt het voor mij juist heel interessant om te lezen. En voor mij is Martijn heel erg geslaagd om van een klassieker een moderne klassieker te maken.

Meer recensies van Princess Marcella