Kinsella stelt nooit teleur!

Priscilla 30 december 2023
In ‘De burn-out‘ volgen we het verhaal van Sasha en het verhaal is geschreven in de heerlijke, kenmerkende stijl van Sophie Kinsella: vlot, met humor en met natuurlijk een sluimerend liefdesverhaal op de achtergrond.

Laat ik allereerst benoemen dat Sophie Kinsella ook deze keer weer een belangrijk actueel thema op een mooie manier heeft weten te verwerken in het verhaal.

Sasha heeft namelijk, blijkt, een flinke burn-out opgelopen vanwege de stress op haar werk.

In het verhaal wordt natuurlijk al vrij snel duidelijk hoe, wat en waarom en ik weet vrijwel zeker dat lezers die zelf een burn-out hebben meegemaakt, zich hierin zullen herkennen.

Wat mij betreft was direct duidelijk dat Sophie Kinsella onderzoek heeft gedaan naar burn-outs. Hiermee wordt, ondanks het genre, ook zeker een diepere laag aan het verhaal toegevoegd.

Gelukkig voor de feelgood lezer, maakt Sophie het verhaal niet onnodig zwaar. Dit heeft vooral te maken met de goedbedoelde adviezen die Sasha krijgt, en die, ondanks dat we daar soms allemaal moedeloos van worden, hilarisch worden opgepakt door haar.

(Overigens zonder de thematiek te bagataliseren).

Wat ontstaat is een mooie ontwikkeling in dit verhaal. Een mooie ontwikkeling wat betreft het personage van Sasha, die weer in haar kracht komt te staan.

En haar weg naar het opnieuw vinden van zichzelf is verweven in een heerlijk verhaal vol humor en prachtige momenten in een bijzondere omgeving waar zij als kind opgroeide.

Op haar soort van retraite, ontmoet ze de onstuimige Finn die zo zijn eigen problemen heeft.

Wat begint als een grote bron van ergernis, mondt uit in een, hoe kan het ook anders, bijzondere vriendschap.

Deze vriendschap gaf een hele fijne draai aan het verhaal en maakt dat het thema ‘burn-out’ extra ondersteund wordt. Want hoe fijn is het als je je verhaal bij iemand kwijt kunt zonder dat deze persoon een oordeel over je velt?

Naast Sasha en Finn, vinden we in dit boek nog veel meer interessante en leuke personages. Iets wat ik altijd een kracht van de verhalen van Sophie vind.

Je sluit ze ontzettend snel in je hart en ze zijn allemaal uniek. Ook hun rol in het verhaal is van belang en zij maken het verhaal echt leuker!

Verder voelt dit verhaal zeker weer als een heerlijk avontuur met de nodige spanningen en mooie momenten.

Het verhaal sluit af met een ‘zes maanden later‘ hoofdstuk en persoonlijk werd ik daar enorm blij van.

We vinden hierin de duidelijke ontwikkeling van Sasha en Finn terug en deze persoonlijke groei deed mij zeker even een traantje van geluk weg pinken.

Overigens geldt dat ook zeker voor de prachtige slotgebeurtenis!

Conclusie
De boeken van Sophie Kinsella zijn altijd boeken om in te verdwijnen en bij weg te dromen.

Dat geldt ook zeker weer voor ‘De burn-out’.

Dit verhaal was er weer eentje met een lach en een traan, en de personages hebben mij zeker weer weten te raken.

Ook de link naar het actuele onderwerp vind ik mooi uitgewerkt en het totale plaatje is absoluut compleet als je het mij vraagt.

Deze feelgood heeft weer alles: avontuur, een sterk thema, heerlijke personages, een goed uitgewerkt verhaal, serieuze gesprekken, maar zeker ook ruimte voor de heerlijke humor die we van Sophie Kinsella gewend zijn.

Sophie Kinsella heeft echt weer een prachtig boek geschreven dat iedere feelgood lezer zal kunnen waarderen.

Meer recensies van Priscilla