Mooie kennismaking

Priscilla 01 augustus 2019
Lucia is zes wanneer zij met haar moeder naar de winkels gaat om een boodschap te halen. Haar moeder gaat naar binnen en Lucia blijft achter in de auto. Dan blijkt dat haar moeder helemaal niet meer terugkomt en blijkt zij spoorloos verdwenen te zijn.

De verdwijning van haar moeder is zowel voor Lucia en haar vader een ware hel. Beide leven langs elkaar heen en voor een meisje opgroeien zonder moeder is niet gemakkelijk. Lucia leidt een teruggetrokken leven en probeert zo onzichtbaar mogelijk te zijn. Wanneer Lucia oud genoeg is vertrekt zij zonder nog om te kijken uit het dorp en begint een nieuw leven in de grote stad.
Tien jaar later krijgt zij bericht dat haar vader is overleden en met tegenzin keert zij terug naar het dorp waar zij nooit meer wilde komen.
Wanneer zij haar ouderlijk huis betreed en wil beginnen aan het leegruimen hiervan ontdekt ze een groot geheim van haar vader. Waar is hij al die jaren mee bezig geweest en kende zij haar ouders wel echt?

Het verhaal begint midden in een gebeurtenis maar was zodanig helder beschreven dat ik direct in het verhaal zat. Dat was zeer prettig en las daardoor gemakkelijk weg!

In het verhaal wordt een koppeling gemaakt tussen heden en verleden, maar soms was het lastig de scheiding hiertussen te zien. Toch hadden beide op deze manier een mooie toevoeging aan het verhaal waardoor het verhaal leefde.

De acht hoofdstukken waren wel enorm lang, wat maakte dat het lastiger was even een adempauze in te lassen. Wat mij betreft hadden er meer hoofdstukken van gemaakt mogen worden. Als ik nadenk over het nut van de hoofdstukken zie ik dit echter niet helemaal, behalve aan het einde van het boek, waar je een duidelijk einde leest.

Het was absoluut een ontroerend boek, met een emotioneel verhaal waarvan ik het einde niet zag aankomen en dat mij geraakt heeft.
Personages
Het verhaal wordt verteld vanuit Lucia. Lucia is een zeer bijzonder personage in het boek. Haar moeder verdwijnt wanneer zij nog jong is, maar oud genoeg om de rest van haar leven een moeder te missen op de meest belangrijkste momenten in haar leven. Haar vader verdwijnt in zijn werk en laat Lucia aan haar lot over en ziet daardoor niet hoe het echt met haar gaat.
Door de schrijfwijze van de auteur en daarnaast de omschrijving van de emoties en gebeurtenissen van Lucia, kun je je goed inleven in haar personage. Dat maakte het voor mij soms behoorlijk emotioneel gezien de gebeurtenissen.

Robin is een jeugdvriend van Lucia en waar zij op school goede vrienden zijn, groeien zij op de middelbare school uit elkaar door de gebeurtenissen die daar plaats vinden.
Zonder spoilers kan ik niets over deze gebeurtenissen verklappen, maar het raakte mij enorm dat Robin zich genoodzaakt voelde zich bij de “verkeerde” groep aan te sluiten en daarmee zijn vriendschap met Lucia te verbreken.

Louise is een goede vriendin van Lucia in haar volwassene leven. Voor mij was zij ook direct mijn favoriete personage. Ze is een sterke vrouw, zelf ook al het nodige meegemaakt, en haalt daardoor het beste in Lucia naar boven. Dankzij Louise durft Lucia de geesten uit het verleden te confronteren en opzoek te gaan naar de waarheid. Eigenschappen die ook in het dagelijks leven zeer gewaardeerd worden in een beste vriendin.

Alle personages, zowel in verleden als heden, hebben een interessante bijdrage aan het verhaal. Wat ik persoonlijk echter wel verbazingwekkend vond is de geheimhouding in het dorp. Bepaalde informatie had al veel langer aan het licht kunnen komen maar dit is nooit gebeurd.
Evenals het handelen van de politie in dit verhaal doen mij ernstig twijfelen. In een normale situatie zou de politie namelijk nooit zo gehandeld hebben.

Schrijfstijl
De schrijfstijl van Hannelore Bedert is zoals ik eerder al beschreef lekker vlot, geen moeilijke zinnen of gedachtensprongen.
De afwisselingen van heden en verleden was interessant, dit had alleen wat meer afgebakend kunnen worden, evenals wat kortere hoofdstukken.

Conclusie
Alhoewel het niet mijn genre is, heb ik dit boek vol bewondering gelezen. Het missen van een moeder heeft mij geraakt alhoewel ik hier zelf geen ervaring mee heb.
Het leven van Lucia heeft mij ook ontroerd. In dit boek vind je duidelijk terug wat het met een kind doet wanneer het een moeder of een moederfiguur moet missen.

Het is absoluut een bijzonder verhaal en ik ben blij dat ik het toch ben gaan lezen alhoewel het misschien niet een boek zou zijn wat ik in eerste instantie had opgepakt.

Als de synopsis je interesse heeft aangewakkerd, zou ik het persoonlijk echt toevoegen aan je lijst met nog te lezen boeken!

Of ik nog eens iets anders van deze auteur zou lezen durf ik niet te zeggen.

Meer recensies van Priscilla