Ze kiest voor zichzelf en dat is een mooie boodschap uit het verhaal

RaïssaM 11 februari 2024
Na veel gehoord te hebben over het boek It ends with us, kon ik niet wachten om ook te beginnen aan dit boek. De voorkant van het boek verklapt al een beetje dat het verhaal iets te maken heeft met bloemen. Dat het hoofdpersonage vervolgens de naam Lily Bloom heeft gekregen en later in het boek een bloemenzaak opent, maakt het een perfect bij elkaar passend plaatje. De bloemenzaak is daarnaast de plek waar grotendeels van het verhaal zich afspeelt.

Het boek begint met een eerste deel. Als lezer kan je daardoor indenken dat het boek uit meerdere delen bestaat. Iets over de helft van het verhaal begint het tweede deel van het boek.

Beide delen van het boek zijn geschreven vanuit het perspectief van Lily en vinden plaats in de huidige tijd. Er wordt gebruik gemaakt van een mobiele telefoon, waardoor je deze conclusie kan trekken.

Je wordt als lezer meegenomen in het leven van Lily. Op het moment dat alles lijkt tegen te zitten, loopt ze tegen Riley aan. Riley die met zijn woorden ‘We zijn allemaal alleen maar mensen die soms slechte dingen doen’, indruk maakt op Lily.

Het hoofdthema dat in het boek naar voren komt, is je dromen volgen. Lily heeft altijd al een bloemenzaak willen openen, maar werd door haarzelf hierin tegengehouden. Totdat ze Riley ontmoet. Lily opent een bloemenzaak en Alyssa helpt haar hierbij. Een grappig detail dat Riley de broer van Alyssa blijkt te zijn. Je krijgt als lezer het verloopt tussen Lily en Riley mee. Aan de andere kant krijg je ook de band tussen Lily en haar moeder mee. Een band die er niet rooskleurig uitziet. Dit zorgt voor een stukje geloofwaardigheid en herkenbaarheid in het boek. In het werkelijke leven, is de band tussen ouders en kinderen namelijk ook niet altijd rooskleurig. Sterk dat de auteur voor dit aspect gekozen heeft. Gedurende het boek zie je de band tussen Lily en haar moeder wel verbeteren. Mede doordat Lily meer haar eigen pad kiest. Het is mooi te lezen dat een band die slecht begint, mooi eindigt wanneer Lily haar moeder echt nodig heeft.

Het boek bestaat uit delen van het vroegere dagboek van Lily. In het eerste stuk uit haar dagboek maak je als lezer kennis met Atlas, de eerste liefde van Lily. Het moment dat Lily Atlas tegenkomt in het restaurant, waar ze op dat moment is met Riley, geeft een soort plaatsvervangende spanning. Je krijgt als lezer een gevoel van spanning dat past bij Lily haar gevoel op dat moment in het boek. Complimenten aan de auteur dat het lukt de lezer dit gevoel te kunnen geven. Je bent gelijk benieuwd naar hoe het verhaal verder zal gaan. Het verhaal verloopt niet helemaal zoals je als lezer van tevoren zou denken en is daarmee niet helemaal voorspelbaar. Aan het einde van het verhaal komt Lily voor een lastige keuze te staan. Ze kiest voor zichzelf en dat is een mooie boodschap uit het verhaal.

It ends with us bevat duidelijk aspecten voor het zijn van een young adult boek. Een jongedame die in de bloei van haar leven staat, maar nog niet altijd haar eigen keuzes durft te maken. Iets wat vele jongvolwassenen zullen herkennen. In haar achterhoofd is Lily bezig met wat haar moeder van haar keuzes zou vinden. Dit is ook een punt van herkenning voor jongvolwassenen. Het genre van dit boek is daarmee ook young adult. Na meerdere boeken gelezen te hebben van Colleen Hoover, is het duidelijke dat het genre young dult bij haar als auteur past. Jongvolwassenen staan centraal in de boeken van Colleen Hoover met de daarbij horende problematiek. Ik zou dit boek dan ook aanraden aan vooral de jongvolwassenen, maar ook aan volwassenen die een boek willen lezen om even bij weg te dromen.

Meer recensies van RaïssaM