Tijd om het eerste deel aan te schaffen.

RaïssaM 08 juni 2023
Zonder boete is het tweede deel van de Hazel kramer serie. Wat gelijk opvalt, is de mysterieuze voorkant van het boek. Passend bij de titel. De cover maakt indruk en je erg nieuwsgierig naar het verhaal. De eerste pagina begint al met een stukje vanuit de dader. Hiermee is het snel duidelijk dat het verhaal gaat om een verdwijning. Je bent gelijk alert tijdens het lezen, want wie zou deze verdwijning op zijn geweten hebben. Aan Hazel kramer om hier achter te komen. Het was in het begin even zoeken wat nou het beroep is van Hazel. Na een aantal pagina's is te lezen dat Hazel profiler is. Ik moet zeggen dat Hazel het als rechercheur ook goed zou doen. Profiler is wel een wat minder bekend beroep, dus mooi dat dit beroep in dit boek even onder de aandacht wordt gebracht.

Er is al gauw bekend wie er verdwenen is. Nu nog de vraag wie heeft dit gedaan en waarom. Hoe wel het boek spannend begon, was dit niet voelbaar gedurende de rest van het verhaal.
Het gaat allemaal net te makkelijk. Hazel kan het gebouw in. Laatjes opentrekken. Weinig tegenspraak vanuit derden. Fijn voor Hazel, maar voor de lezer jammer gezien dit weinig spanning meebrengt.
In het boek wordt er afgewisseld in de tijd tussen nu en toen. Nu verwijst naar de verdwijning. Toen verwijst onder anderen naar de jeugd van Hazel. Op deze manier leert de lezer Hazel als persoon beter kennen en begrijpen. Daarnaast is de afwisseling prettig met betrekking tot lezen.
Het verhaal begint op een gegeven moment wat minder volg baar te worden. Halverwege het verhaal komt er een stuk over huisgenoot Emilia. Afwisselend met een gesprek met de psycholoog en een stukje over haar oma. Dit kwam niet erg logisch over. Daarnaast kwamen er ook verschillende namen voorbij. Hoewel de namen niet moeilijk waren, was het wel wat veel. Dit leidde een beetje af. Ik heb het stukje nog een keer gelezen om zo de rode draad weer op te pakken. Zonde, want met iets minder namen was dit niet nodig geweest. Het verhaal was dan sterker overgekomen.
Het taalgebruik in het boek is netjes en er worden niet al te moeilijke woorden gebruikt. Dit leest prettig, want een woordenboek erbij pakken is toch wat afleidend. Ik kon ook geen spelfout ontdekken, dus complimenten voor degene die zich hiermee bezig heeft gehouden.

Gedurende het boek wordt er gebruik gemaakt van verschillende thema's. Het hoofdthema is verlies. Namelijk het verlies van een geliefde. Doorzetting, verwijzend naar Hazel die niet opgeeft wat er ook gebeurt. Het thema verdriet verwijst naar de nare gebeurtenissen en de gevolgen daarvan. De thema's liefde, wraak en vertrouwen. Waarschijnlijk zijn er nog veel meer thema's terug te vinden. De hiervoor genoemde, vielen het meeste op. De thema's waren redelijk makkelijk te vinden door de concreetheid van het verhaal.

Aan het einde van het verhaal wordt er duidelijk wie de verdwijning heeft veroorzaakt. Deze vondst is niet geheel verrassend. Er komt nog een kleine twist in het verhaal wanneer Richard en Hazel tegenover elkaar komen te staan. Het verhaal eindigt vredig en gesloten. Het boek kon dicht zonder nog vragen te hebben. Hoewel het verhaal wel ietwat te voorspellen was, is het een sterk verhaal. Door de elementen van een verdwijning en moord is dit boek duidelijk een thriller. Het genre is duidelijk te vinden zonder dat je het van tevoren weet. Daarmee is dit boek geslaagd. Tijd om het eerste deel aan te schaffen.

Meer recensies van RaïssaM