Ik ben benieuwd wat de kinderen ervan zullen vinden

RaïssaM 07 april 2023

Bij binnenkomst van het boek, kon ik eigenlijk al niet wachten om het boek mee te nemen naar mijn werk. Wat een schattig boek. Niet te groot, niet te klein. Niet te dik en niet te veel tekst. Ik ben benieuwd wat de kinderen ervan zullen vinden.

De peuters op de groep zijn wel al bekend met muis. Op de groep hebben wij namelijk het boek winter met muis liggen. Toen ik het boek tevoorschijn haalde, werd er al gelijk muis geschreeuwd door de groep. Hoewel het buiten niet erg lenteachtig weer is, heb ik toch zin om dit boek te presenteren.

Wat ik zo leuk vind aan de boeken met muis, is dat het een toegankelijk boek is voor verschillende leeftijden. Zowel de kinderen van anderhalf als de kinderen van bijna vier jaar oud zijn geboeid en gemotiveerd om mee te doen. Er is namelijk van alles te zien en te benoemen. De tekst is kort en daarmee niet te ingewikkeld. Ideaal voor de korte concentratie boog van deze peuters. De plaatjes zijn mooi en duidelijk. Er wordt weinig gebruik gemaakt van achtergrond opvulling. De weergegeven objecten komen duidelijk naar voren en zijn dus ook herkenbaar voor de kinderen. Deze objecten komen terug in het hedendaagse leven van deze kinderen. Zoals een jas en een sjaal. Het emmertje en schepje zijn ook terugkomende woorden. Daarmee sluit het verhaal dus goed aan bij deze ontwikkelingsfase. Dat trekt duidelijk de aandacht. Ik heb het boek namelijk nog niet open of de kinderen beginnen te schreeuwen wat ze allemaal zien. Vol enthousiasme benoemen ze alle voorwerpen.

Wat ik succesvol vind, is dat er ook wat voorwerpen in het boek staan die wat minder bekend zijn. Zoals onkruid en bonenstaak. Daarmee is dit boek een toevoeging voor de woordenkennis. Het boek bestaat uit meerdere korte verhaaltjes. Ik kan uit ervaring vertellen dat het voorlezen niet bij een verhaaltje blijft. Het boek was in no time uit en ik krijg gelijk het verzoek nog een keer te lezen. En nog een keer en nog een keer. Ergens had ik ook niet anders verwacht, gezien het boek winter met muis ook een schot in de roos was.

Het boek geeft naar mijn idee een compleet beeld wat er in de lente van toepassing is. Bloemen die beginnen met bloeien, het leggen van een moestuin en schommelen in de speeltuin. Er is aan alles gedacht. De moestuin bij ons in de tuin ligt er wat verloren bij na alle regenbuien. Dat mag de pret niet drukken. De kinderen hebben allemaal al een idee wat we kunnen doen met de moestuin wanneer de zon weer schijnt. Ze begrepen alleen niet zo goed waarom muis schoonmaakt met sponzen aan zijn pootjes en hoezo dat alleen in de lente gebeurd. De juf maakt namelijk iedere dag de groep schoon en zonder sponzen aan de voeten. Daar kunnen ze mooi nog even over nadenken. Ik kan niet anders zeggen dan dat dit boek een groot succes is. Zowel ik als de kinderen op de groep hebben ervan genoten.

Meer recensies van RaïssaM