Lichter was in ieder geval een leuke kennismaking

RaïssaM 25 april 2023
Via uitgeverij hartklopper heb ik de eer gekregen het boek lichter te lezen en mijn ervaring te delen middels een recensie.

Ik was van tevoren erg benieuwd naar dit boek. De cover is erg mysterieus en je vraagt je gelijk af waar het boek over gaat. Het was even inkomen. In het begin van het boek vroeg ik mij erg af wat er nou eigenlijk gebeurde. Het heeft denk ik wel een pagina of 50 geduurd voordat ik doorhad wie wie was en wat er nou gaande was. Ik miste een beetje overzicht en een soort van inleiding. Ik kreeg nu meer het idee dat ik halverwege in een verhaal begon.

Toen ik eenmaal in het verhaal zat, verliep het lezen wel soepel. De hoofdstukken zijn niet lang, dus dat leest voor mij prettig. Hierdoor is het ook mogelijk even het boek weg te leggen om iets te gaan doen. Het lettertype is goed leesbaar. Er wordt ook gebruik gemaakt van het schuin gedrukte lettertype. Ik ben hier normaal geen fan van, maar in dit boek misstaat het niet. Een duidelijke verhaallijn was voor mij niet zichtbaar in het boek. Het einde spreekt redelijk voor zich. Hier zaten verder geen verrassingen in naar mijn idee. Er is gebruik gemaakt van een gesloten einde. Je doet het boek dicht en daar houdt het verhaal ook op. Voor mij prettig gezien ik niet van open eindes houd.

Er zijn twee personages die duidelijk naar voren komen. Zij worden redelijk uitgebreid beschreven ook. Dit zorgt voor overzicht, want er zijn eigenlijk dus maar twee personages die op de voorgrond treden. Mooi dat de gevoelens van de personages ook duidelijk naar voren kwamen. Hierdoor kon ik mij goed verdiepen en leefde ik ook mee. Gedurende het boek had ik al door dat er iets was met Ron. Het bleef allemaal wat vaag, maar ik vermoedde wel dat er wat was. Dit bleek later in het verhaal ook zo te zijn. Door het vaag houden, zorgde dit voor een beetje spanning. Dat waardeer ik erg in boeken.
Wat mij opviel is dat er gebruik is gemaakt van een wat minder bekende ziekte. Namelijk aids. Veel mensen vergeten namelijk dat ook in deze tijd daar nog doden door vallen. Goed dat daar weer even aandacht aan is besteed.
Ik vind het mooi dat Norah ondanks alles toch bereid is tot vergeven. Dit geeft een mooie les mee aan de lezers van dit boek.

Ik ben het boek goed doorgekomen. Het is een prima boek om even tussendoor te lezen. Voor mij miste er net iets te veel aspecten om het echt een aanrader te vinden. Dit neemt niet weg dat ik wel benieuwd ben naar andere boeken van deze auteur en hoogstwaarschijnlijk er nog wel eentje ga lezen. Lichter was in ieder geval een leuke kennismaking.

Meer recensies van RaïssaM