Een echte must-read

RBogerd 02 oktober 2019
Samenvatting
Het boek begint met de bekende maar zeer toepasselijke quote van Jeanne d'Arc:
‘One life is all we have and we live it as we believe in living it.
But to sacrifice what you are and to live without belief,
that is a fate more terrible than dying.’

23 Augustus 1996 De laatste dag:
Simon James is in de veronderstelling dat dit de laatste dag van zijn leven zal zijn, maar komt bedrogen uit als hij ruw te horen krijgt door mannen die door zijn huis stampen dat hij geselecteerd is.
Dit boek vertelt het verhaal vanuit Simon, afwisselend tussen de laatste dag, voor het Stof, tijdens het Stof en de laatste wolk. Hem wordt de keuze ontnomen zijn eigen plan te trekken en zelfs gedwongen met of zonder chantage om als enige overlevende man de wereld te redden. Zijn beleving neemt je mee in een wervelwind van verschillende sterke emoties zoals verlies, liefde, haat, trouw en het geen keuze hebben, welke heel sterk voelbaar zijn.

Mijn mening
Al voordat ik dit boek uit had, besprak ik dit (doem)scenario met de mensen om me heen. Het Adam en Eva verhaal uit de bijbel, was altijd al een probleem tussen mij en onze toenmalige pastoor, hoe kan het dat er zonder incest en andere mensen families opgebouwd worden? Ik kon er niet verder naast zitten wat betreft dit verhaal, Joanne heeft ook hieraan gedacht! Dit maakte het veel geloofwaardiger naar een ‘onverwachte toekomst’ die zeer zeker zal kunnen gebeuren.
Ondanks het feit dat dit boek zich heeft afgespeeld in het jaar 1996, is het nu in 2019 nog een groter issue geworden, hoe de mensheid omgaat met het milieu en het feit dat er steeds meer mensen op een te klein oppervlak vertoeven zorgt dat er steeds meer gevochten wordt om te ‘overleven’ en geldt de wet van de sterkste, wat weer resulteert van kleinschalige gevechten tot oorlogen.
Over het boek zelf, heel erg goed uitgewerkte personages. In een boek opgaan en het echt meebeleven was nog nooit zo gemakkelijk voor mij, ik voelde gewoon de emoties van Simon zoals de woede/haat tegenover de mensen die hem zijn eigen keuze ontnamen.

Conclusie
Een absolute must-read, over wat de gevolgen zullen kunnen zijn als de mensheid zo doorgaat met het verwoesten van een planeet die hun gegeven is om te koesteren.

Meer recensies van RBogerd