Interessant fantasyverhaal

RBogerd 27 april 2020
Samenvatting
Raaf wordt als baby bij de oude archiefmeester gebracht door een reusachtige witte raaf met één inktzwarte slagpen die het niet overleeft. Hij groeit op in een overvloedige abdij en wordt opgevoed door de portier en diens vrouw waarvan iedereen niet beter weet dan dat dit zijn ouders zijn, terwijl de monniken hem onderwijzen en de wereld leren kennen zonder ook maar een voet buiten de veilige omwalling te zetten. En zo wordt hij volwassen. Dan op een avond wordt de hemel fel verlicht door een vallende ster en dan verandert alles.

Raaf komt na zijn transformatie als eerste in aanraking met Hekate, zij vertelt hem over zijn pad, hij krijgt de keuze uit drie wegen en ze vertelt hem zorgvuldig te kiezen. Dan komt hij de pratende weerkat met de naam Balderus tegen die een eind met hem wil meelopen. Deze vertelt aan Raaf wie hij is en wat zijn taak is.

Quote: ‘Ja natuurlijk, je mag gerust een eind met me meelopen, ik weet zelf nog niet waarheen ik ga. Mij is een prachtlandschap beloofd met hoge bergen, door Hekate. Ken je haar?’

Op zijn reis komt hij kleurrijke persoonlijkheden tegen.

Mijn mening
Het is geen boek dat gelezen kan worden als je je er niet volledig op kan focussen, daar ik te maken had met verlies van een vriendin en het verdriet daaromheen was het lastig om er helemaal in te komen door de bloemrijke en niet chronologische volgorde in het begin van het verhaal. Ik heb er dan ook erg lang over gedaan en moest vaak opnieuw beginnen om het helemaal te kunnen volgen.

Conclusie
De kater maakt het verhaal erg ingewikkeld door zijn vreemde en soms onbegrijpelijke manier van spreken. Dit is geen boek om snel doorheen te lezen, je moet echt je hoofd erbij houden. Voor de wat oudere liefhebbers van fantasy-boeken kan dit een interessant boek zijn.

Meer recensies van RBogerd