Heerlijke feelgood met een boodschap

RBogerd 01 mei 2020
Samenvatting
Het verhaal gaat over twee penvrienden van het moment dat hun beide scholen bepaalden dat dit goed voor hun leerlingen was. De koppeling zou moeten zijn dat ze hun eigen sekse toegewezen kregen alleen hebben ze beide een naam die toegekend kan worden aan het andere geslacht. Misha, de jongen dus en Ryen het meisje hielden dit jaren vol ook nadat het voor school niet meer nodig was en werden op papier goede vrienden zonder elkaar ooit te hebben gezien vonden ze zelf.
Dan door omstandigheden komen ze elkaar tegen op 18-jarige leeftijd en Misha weet dan al dat het meisje waar hij even mee praat Ryen is en laat haar dit niet weten. Dan slaat voor Misha het noodlot toe en verandert er iets waardoor hij niet meer reageert op haar brieven.
Hij is van plan het een en ander recht te zetten in zijn leven en dat dit samenvalt met het onbedoelde weerzien mat Ryan is een bijkomstige aangelegenheid. Maar dan blijkt ze totaal niet te zijn wie ze in de brieven schreef en dat verafschuwt hij.
Ryan heeft het moeilijk met haar leven en snapt niet dat ze niets meer hoort van Misha, nu ze echt een vriend nodig heeft om haar hart bij uit te storten. Het wereldje waarvan zij het idee heeft dat alles is zoals het zou moeten zijn, stort om haar heen in elkaar en dan is er nog die nieuwe jongen waar ze sterk op reageert.

Quote: ‘Blijkbaar is wat ik altijd dacht echt waar. Veiligheid zit in het aantal.’

Mijn mening
Het is een boek zoals nog niet eerder gelezen heb, vanuit het oogpunt van een meisje dat er alles aan doet om erbij te horen en zichzelf daarom veracht. Veel lezers zullen dit herkennen uit hun jeugd en zichzelf of een ander in haar zien. Zelf ben ik heel erg blij dat ik dit boek mocht lezen en het eens van de andere kant te beleven. Dit zeg ik omdat ik me nooit aangetrokken heb gevoeld om met gemene mensen om te gaan en mijn eigen plan te trekken. Mijn persoonlijke ervaring is dat de gepeste kinderen juist een erg mooi innerlijk hebben.

Conclusie
Dit boek kan ik aanraden aan iedereen die kampt of heeft gekampt met het dilemma om bij de populaire meute te willen horen, om zelf ook gehoord en gezien te willen worden. Het leert je dat anderen je niet gelukkiger kunnen maken als je niet jezelf kunt zijn.

Meer recensies van RBogerd