Niksen

RBogerd 20 maart 2020
Kosmos Uitgevers – Persoonlijke Groei & Spiritualiteit was op 17 maart met spoed op zoek naar vooruitlezers voor dit boek, met het verzoek de recensie de 20e te plaatsen. Ik heb deze uitdaging opgepakt om uit mijn flow te komen en het lezen weer op te pakken na het verlies van mijn vriendin.

Samenvatting
Olga zoekt in dit boek uit wat het Nederlandse woord ‘Niksen’ inhoudt en doet dat door dit te vergelijken met alle media en boeken die ze kan vinden. Ook heeft ze met andere Nederlanders gesproken en heeft ze zichzelf onder de loep genomen.
Daarnaast kijkt ze naar de vergelijking met Mindfulness, Wellens- en zelfhulpboeken en de opvoedboeken waarvan ze het idee heeft dat deze op enkele uitzonderingen na erg schadelijk kunnen zijn en het vertrouwen in je eigen capaciteit naar beneden halen. Ze geeft ook uitleg over verschillende trends, die met dit onderwerp te maken hebben.
Quote: ‘Ik ben van mening dat niksen van andere wellnesstrends verschilt, en ik weet zeker dat je het aan het einde van dit boek met me eens zult zijn. Ten eerste vraagt niksen niet van je dat je jezelf verandert of aan jezelf werkt. Andere wellnesstrends doen dat wel. Is dat niet verfrissend?’
Maar de hamvraag luidt: Hebben we niksen nodig?

Mijn mening
Wat mij opvalt zijn de leuke tekeningen die het boek sieren. In elk hoofdstuk komt een ander aspect van de niksen-filosofie aan de orde, die feiten of verhalen omvatten vanuit een breed (vak-)specialisme en daar heeft ze heel veel werk voor moeten doen. Het boek zette me wel aan het denken en het kan geen kwaad om het te proberen. Het enige waar ik moeite mee heb is dat een boek lezen ook tot het ‘Niksen’ wordt bestempeld, voor mij persoonlijk is boeken lezen juist een erg actieve bezigheid.

Conclusie
Het is erg interessant om het begrip ‘Niksen’ in een bepaald perspectief te leren kennen. De hoofdstukken kunnen erg leerzaam zijn, je leest de adviezen, tips en trucks om te proberen, ieder mens is anders en voor velen kan dit daadwerkelijk werken. Ik kan dit boek zeker aanraden en het is niet al te moeilijk geschreven, je leert hierdoor ook om over jezelf na te denken.

Meer recensies van RBogerd