Meeslepende thriller

RBogerd 13 maart 2020
Samenvatting
Het verhaal wordt van dag tot dag verteld, dit zijn ook de hoofdstuktitels en het verhaal begint in de proloog met een moord op het echtpaar Larsen en het lijkt in eerste instantie op een overval, daar het niet helemaal duidelijk wat de exacte reden voor dit delict is.
Dan wordt er in Kopenhagen een bomaanslag gepleegd tijdens een kerstmarkt, waarbij vele bezoekers, agenten en bendeleden van een criminele organisatie omkomen of gewond raken.
Signe Kristiansen en Martin Juncker zijn de hoofdpersonages en werkten tot voor kort samen, door persoonlijke omstandigheden is dat niet meer zo en beiden missen hun professionele partner. De aanslag in Kopenhagen zorgt ervoor dat Signe haar vakantie vervroegd moet beëindigen en van haar wordt verwacht dat zij dit gaat onderzoeken, daarbij mist ze haar voormalige partner als steun.
Junker is in de tussentijd begonnen, na een degradatie in een klein stadje genaamd Sandsted waar hij direct aan de slag kan met een moord op een echtpaar en met problemen rond de inwoners van een asielcentrum voor zogenaamde minderjarige asielzoekers zonder ouders. Dit doet hij samen met twee andere agenten, waarvan een van beide aspirant is.

Mijn mening
Het is een verhaal dat erg spannend begint. Doordat er ook veel privéomstandigheden van meerdere personages in het boek aan bod komen, voelt het voor mij dat er een rem en vertraging op de spanning is en persoonlijk vind ik dit storend. Gelukkig gaat het halverwege het boek erg spannend worden.
Het siert de auteurs dat ze actuele thema’s in hun boek verwerkt hebben zoals: alzheimer, terrorisme, asielzoekers, neonazisme, aanslagen en een doofpot kwestie.

Conclusie
Het is zeer zeker een meeslepend verhaal dat je meeneemt naar hedendaagse thema’s, niet alleen door het plot maar ook door de privéomstandigheden van de personages. De auteurs hebben gedegen achtergrond onderzoek gedaan naar de in het boek aangekaarte onderwerpen. Voor een debuut is het zeker de moeite waard om te lezen.

Meer recensies van RBogerd