Een hartverwarmend verhaal over een meisje met dyslexie

RBogerd 01 mei 2020
Samenvatting
Het verhaal gaat over Ally een meisje dat heel goed is in anderen niet te laten weten dat er iets mis is met haar. Ze kan niet lezen en speelt het spelletje zo goed dat de leraren denken dat ze hun in de maling neemt. Maar dan komt er een nieuwe meester in de klas, zijn naam is Daniël en het begint al goed, niet dus! Na gekeken te hebben naar de opdracht die ze moest maken voor juffrouw Hall, waar ze iets over zichzelf moest schrijven en dat dus niet gedaan heeft, vraagt hij haar om een klein stukje over zichzelf te schrijven. Ze verroert zich niet en denkt als ze maar lang genoeg niets zegt, dan nemen ze het praten van je over. Helaas werkt dit bij meester Daniël niet en hij vraagt het nogmaals.

Quote: ‘De moed zakt me in de schoenen. ‘Nee,’ zeg ik.

Quote: ‘Het zit zo Allly. Ik wil eerlijk met je zijn. Ik heb gesproken met juffrouw Hall én met mevrouw Silver. Je hebt heel wat tijd voor straf op kantoor gezeten. Je zorgt ervoor dat je er wordt uitgestuurd, daar ben je goed in. Maar weet je, je kunt te goed zijn in de verkeerde dingen.’
Hij wil haar helpen maar zij heeft er een hard hoofd in. Hij weet niet waar hij aan begint.

Dan komen ze erachter dat Ally dyslectisch is en met de hulp van meester Daniël die haar hiermee helpt en steunt, door bijvoorbeeld te zeggen dat Albert Einstein ook datzelfde probleem had. Niet lang daarna kan ze vrienden maken ook al blijven er kinderen over die haar nog steeds pesten.

Onze mening
Volgens Ivy heeft Ally een lieve meester en vindt ze sommige kinderen niet leuk. Ze hoopt niet zulke kinderen op haar school te hebben, maar dat kan ze nu nog niet zien omdat ze niet naar school mogen door de Corona-crisis.

Mijn mening is dat dit een grandioos verhaal is over een meisje dat goed was in het verdoezelen van haar onmogelijkheden en onzekerheden door stoer te doen. Heel slim wist ze daar een draai aan te geven waar ze de aandacht mee wist af te leiden. Hoe ze met hulp uit haar schulp weet te kruipen en leert om zich sterker en beter te voelen. Zeer goed geschreven en duidelijk ook voor jongeren kinderen om voor te lezen. Het is daarbij ook op een grappige manier geschreven.

Conclusie
Het is een verhaal over moed en zelfvertrouwen krijgen, mede dankzij het feit dat er mensen zijn die in je geloven. Dit boek is een waardevol en hartverwarmend verhaal, waar je je beter door kunt voelen als je dit leest en zorgt ervoor dat je er niet alleen voor staat. Kinderen met dyslexie komt vaker voor dan je vermoed, ik had een broertje die dat ook had.

Albert Einstein: 'Iedereen is slim op zijn eigen manier. Maar als je een vis beoordeelt op zijn behendigheid om in een boom te klimmen, zal het dier zijn hele leven geloven dat hij dom is.'

Meer recensies van RBogerd