Koud zonder jou

RBogerd 13 mei 2020
Samenvatting
Het verhaal begint met de ontvoering van een aantrekkelijke midden veertig jarige vrouw, door een man die zich voordoet als vogelaar.

Quote: ‘Zijn hartritme schakelt naar een hogere versnelling. De opwinding is vergelijkbaar met het besef dat je werphengel opeens kromtrekt en je de weerstand via je pols tot in je schouders voelt: heeft het kunstaas zich aangehaakt aan een verzopen boomtak of heeft een forse snoek toegehapt?’

Dan gaat het verhaal verder met twee rechercheurs, Bianca en Joris die op de vermissingszaak zijn gezet.
Door deze verdwijning gaan Bianca haar gedachten terug in de tijd, waar ze haar eigen demonen heeft, waar ze nog steeds geen plek aan heeft kunnen geven. Ook heeft ze te maken met een huwelijk dat niet zo lekker loopt doordat ze in de ogen van haar man alleen maar aan het werk is, waardoor de normale huiselijke- en gezinsdingen naar de achtergrond raken.
Wanneer er meer vrouwen ontvoerd worden en daarna binnen een kort tijdbestek dood gevonden worden, hebben ze eigenlijk weinig aanknooppunten om deze zaak op te lossen, mede doordat de slachtoffers hoewel ze op elkaar lijken elk op een andere manier gedood zijn.

Quote: ‘Een geliefde, een moeder, een zus, een kind …vul maar in. In die richting moet u het zoeken. Hij heeft het verlies hoe dan ook nooit verwerkt, nooit geaccepteerd.’

Zal het de rechercheurs lukken om dit raadsel op te lossen en de dader te vinden?

Mijn mening
Het is een boek met twee verhalen door elkaar verweven en de korte hoofdstukken switchen steeds tussen gebeurtenissen in het heden en het verleden van de vrouwelijke rechercheur en de dader. In het begin wist ik niet zo goed wat is hiervan moest verwachten en waar het verhaal naartoe zou gaan. Pas bij het derde deel van dit boek begon ik met meer enthousiasme te lezen. Je krijgt uiteindelijk een goede inkijk in de ingenieuze denkwijze van de dader en hoe hij zo geworden is. Al met al had ik van tevoren meer spanning in het verhaal verwacht.

Een erg leuke quote uit dit boek vond ik: : ‘Wist je dat een politierechter in Alkmaar ooit heeft bepaald dat je een overijverige parkeerwachter “mierenneuker” mag noemen? Het is volgens hem geen belediging, omdat je het ook kunt opvatten als compliment, namelijk dat je overdreven nauwkeurig je werk doet. Wie ben ik om de edelachtbare tegen te spreken?’

Pas toen ik de auteur op ging zoeken zag ik dat dit het derde deel van een trilogie was. Achteraf had ik deze graag eerst gelezen om de vrouwelijke rechercheur beter te kunnen volgen/begrijpen, maar had er ook geen last van dat ik dit niet eerder wist.

Conclusie
Het verhaal komt langzaam op gang, maar zodra het eenmaal loopt krijg je er meer grip op. De auteur weet de misdaden en het psychologische spelletje van de dader uiterst gruwelijk en uitvoerig te beschrijven, wat een pré is voor dit boek. Het geeft daarnaast net zoals meerdere thrillers een inkijk in het leven van de rechercheur, hoewel niet erg breed verteld en van de dader, zijn drijfveren en hoe hij zo geworden is. Erg leuk dat dit alles in zich Nederland afspeelt waardoor je het idee hebt dat het dichtbij huis gebeurd is.

Meer recensies van RBogerd