Duurzaam / leerzaam boek

RBogerd 30 april 2020
Samenvatting
De inhoud is verdeeld in de gebruikelijke kamers van een doorsnee huis of appartement, maar ook van een meer dan doorsnee woning zoals de bijkeuken en een tuin/garage. Daarnaast worden ook werk en school, vrije tijd en feesten en partijen meegenomen in dit boek. En als laatste een eco gereedschapskisten met tien dingen voor een groener leven!
Volgens de auteur gaat dit boek vooral om het bewust worden van de macht die je als individu hebt door jezelf te informeren, vragen te stellen en slimme keuzes te maken. Wanneer je actief wordt en deelneemt aan de discussie, maak je jezelf mondig en doe je iets aan het probleem dat we kunnen aanpakken, in plaats van machteloos vanaf de zijlijn toe te kijken.

BIJKEUKEN TIP #1
Wat houdt de toekomst van kleren wassen in? Lagere temperaturen, geen wasmiddel en filters om microplastic op te vangen…..

HUISKAMER TIP #1
Meer tips van Tara’s boek ‘Hoe je thuis de wereld kunt redden een ding tegelijk’.
De hoofdstukken zijn zo ingedeeld dat ze alle ruimtes rondom je huis bespreken. Natuurlijk starten we de woonkamer met de TV! Staat deze bij jou ook constant op standby? Als dat het geval is, kost dit je flink geld; hoe groter de tv, hoe meer!

KEUKEN TIP #1
Te beginnen met de keuken. Hoe vaak laat jij de ketel koken voordat je een kopje thee zet? Vul jij de ketel constant veel te vol? Dat is weggegooide energie! Deze nieuwe gewoontes zorgen voor geldbesparing EN helpen het milieu.

KEUKEN TIP #2
Heb jij ook een smoezelige groen-gele spons in je wasbak liggen? Wist je dat deze spons evenveel bacteriën aan kan trekken als je toilet? Daarnaast is het gemaakt van niet-biologisch afbreekbaar plastic. Tijd voor een nieuwe aanpak om af te wassen!

Mijn mening
Het is een behoorlijk vol boek en daarmee bedoel ik dat je behalve de tools die ik verwachte er ook dieper op de onderwerpen ingegaan wordt, wat alleen maar een pré is in mijn beleving. Wat ik ook met vol bedoel is dat je dit boek gewoon in etappes of op onderwerp moet lezen anders worden het te veel tips en informatie tegelijk en meerdere herhalingen die jammer zijn als je die achter elkaar zou lezen.

Conclusie
En gemakkelijk te lezen leerzaam boek in begrijpelijke taal met als extra onderwerp betreffende illustraties die het boek een leuke aanvulling geven. De tips en weetjes zijn ook nuttig en vol informatie die je al dan niet kunt gebruiken. Het is ook niet de bedoeling dat we alles direct perfect moeten doen en alles rigoureus omgooien, maar alle beetjes helpen en gewoon eerst onze oude spullen zolang mogelijk gebruiken en dan (laten) recyclen.
Gewoon doen wat er op de cover staat: Een Ding tegelijk!

Een tip om op Moederdag en/of Vaderdag als cadeau te geven!

Meer recensies van RBogerd