Dromen, muziek en romantiek.

Rcisca 21 november 2023
Van The New Book Collective op instagram kreeg ik dit bijzondere verhaal opgestuurd.

Aria is geschreven door de Vlaamse Sylvia Broeckaert. Met haar grote hoeveelheid aan kennis door haar studie musicologie en zang, door haar korte zangcarrière en haar werkzaamheden bij de klassieke zender Klara is ze de aangewezen persoon om dit verhaal te delen.

We volgen mezzosopraan Sara die na het overwinnen van borstkanker toch de operawereld weer in wil.
Als ze na een mislukte auditie de Amerikaanse zanger Richard Brown ontmoet is ze totaal van haar stuk gebracht.

Hier begint een bijzonder verhaal met thema's als talent verder ontwikkelen, geheime relatie, concurrentie in de operawereld, racisme, kwetsbaarheid en natuurlijk liefde.

Het boek kent meerdere mooie quotes.
Oa. van W.A. Mozart

Een daarvan:

Hij die een liefje heeft gevonden dat trouw en eerlijk is, beloon haar met duizend kussen, en maak haar hele leven zoet, wees haar troosten en haar vriend. Tralala, tralala.

Daarnaast lezen we meerdere teksten uit de opera stukken in de originele taal zoals Italiaans. Gelukkig worden ze ook vertaald en begreep ik ze ook.

Sylvia heeft mega veel kennis over de operawereld, dat is goed te merken tijdens het lezen van Aria. Ze legt erg veel uit over de opera stukken en verschillende uitvoeringen, soms zorgt dit ervoor dat het tempo uit het verhaal lijkt te sijpelen. Anderzijds zijn de uitgebreide omschrijvingen van omgeving, de theaters, de steden enz een heerlijke toevoeging van het verhaal. Hierdoor lijk je volledig mee te reizen met Sara.

Ook weet Sylvia de emoties tijdens het gehele verhaal goed weer te geven. De twijfels, de onzekerheden, de angst, maar ook de toegewijde liefde voel je helemaal mee.

Heb jij interesse in zang en opera, ga dan vooral dit bijzondere verhaal lezen.
Een verhaal waar je veel van kunt leren, maar ook zeker jezelf in kunt onderdompelen en van genieten!

Meer recensies van Rcisca